mandag den 3. juni 2013

Sommer & drivehus :-)


Ballerina og Engelsk græs står diskret og gør opmærksom på sig selv, mens den hvide akelejefrøstjerne strutter som et rent festfyrværkeri:


Den rosa akelejefrøstjerne syntes at være mere samarbejdsvillig med hensyn til at akkompagnere andre farver.



Dette er den første Geranium som er sprunget ud i min have:


Jacobstige´ blomsterne, har sådan en fin farve og form:


Denne Akeleje har sådan en smuk variation af rosa toner:

 
Men tonerne i de mørke er også uimodståelige.

 



Billederne er et par dage gamle, men i de sidste dage, har jeg været i haven til længe efter det er blevet mørkt, og ved midnat er det lidt sent at blogge... dvs. i dag gør jeg det alligevel, for ellers kommer der kun indlæg fra mig på regnvejrsdage! I skrivende stund har jeg skrevet lidt på dette indlæg, i 2-3 sene aftenstunde.

Denne rhododendron stod i haven da jeg flyttede ind, men så mere død ud end levende. Dens blomster er så fine og sartgule. Jeg prøvede at skifte noget jord ud omkring den sidste år, for jeg kan ikke flytte den. Det er en lav krybende variant, som har bredt sig en del.

Jeg håber nogen kan give et bud på hvad den hedder, samt om noget specialgødning kan hjælpe den, for det gør altså ondt at se den mistrives som den tydeligvis gør:


I dag (søndag) har min søn hjulpet mig med at samle de fire vægge i mit nye puslespil!!! Det projekt førte til et fantastisk lovende og drømmefyldt lille uderum. Der er morgensol her fra kl. 8:00, og jeg har savnet et lunt sted at kunne drikke min morgenkaffe, og helst med plads til 2-3 mennesker.

Min nye dejlige udsigt fra stuen og terrassen :-)
Det kommer lige til at kunne lade sig gøre... uden store armbevægelser!

Hullet til venstre er til en vinstok, og rosen er den frostfølsomme Lady Hillingdon.
 
 
Det lille vægdrivhus er så proppet med planter, at jeg kun kan træde indenfor, hvis jeg tager et par krukker ud, og det var jo meningen at jeg skulle kunne sidde derinde...
 
 
Den lille meditationsplads her i det grønne, var tidligere det eneste sted i haven med morgensol, men der kan kun sidde én person, og jeg nænnede ikke at udvide til en egentlig terrasse, for så skulle mange smukke planter op, og hjørnet ville miste sin charme. Jeg er derfor lykkelig for at jeg lige så mulighed for en morgenterrasse kombineret med drivhus, i den yderste del af køkkenhaven. 
 
Den forreste af disse Rhododendron, skulle have været smidt ud sammen med Cunninghams White, her står den sammen med en lilla, jeg købte som en lille bitte netto-plante for 6 år siden. Den har stået i krukke her i 2 år nu, og trives fint, så jeg kan vist godt glæde mig til dette syn hvert år i Maj.
 


Hvis nogen syntes at farven var lidt unaturlig på billedet af de to Rhododendron, så kan man se grunden til det, på nedenstående billede af solnedgangen. Det gav bare det smukkeste lysskær!

 
Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig ny uge!

7 kommentarer:

  1. Där blir det fint att sitta och njuta av alla fina växter, gillar färgerna på dina aklejor och nävan, riktigt fint, ha en skön vecka./ Marika

    SvarSlet
  2. Dejlige billeder fra haven , og tillykke med dit nye driv hyggehus :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
  3. Så vackra bilder från din trädgård! Ballerinan är så otroligt fin!/ Kram Titti

    SvarSlet
  4. Til lykke med det nye drivhus. Det lyder dejligt at kunne drikke morgenkaffe derude og sidde og kigge ud over haven.
    Det ville også have været synd at udvide meditationspladsen til flere personer, hvis altså pladsen skal beholde sin funktion :)

    SvarSlet
  5. Smukt det hele og et dejligt drivehus du får. Jeg kan desværre ikke sige, hvad det er for en rhodo, du har, men jeg tror den vil komme sig fint efter afblomstring og noget gødning. Jeg er ikke så velbevandret i de små krybende. Jeg har en lyserød akeleje magen til din :)
    Ja det kniber at nå og blogge for tiden, også for mig, men jeg måtte jo kommentere her.
    Kh og god dag
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Jeg kendte ikke akelejefrøstjerne. Den er fin! Til lykke med drivhuset!

    SvarSlet
  7. Sikke nogle stemningsfulde billeder, jeg vil glæde mig til at læse med hos dig fremover. Mange have hilsener fra Tulle&Trillebøren

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...