søndag den 13. januar 2013

Solnedgangsture

Weekenden har stået i drømmeriets tegn. Jeg har tegnet og målt ud, og den tid jeg har brugt ved pcén har jeg checket sprossevinduer og glasdøre på Genbyg, dba samt alternative løsninger. Jeg gik så vidt som til at reservere 2 vinduer, som passede den ene side perfekt i mål, men vinduerne er 2,5m på den ene led og 1,5m på den anden led, det er stort, når der kun bliver leveret til kantsten! Planerne er lige nu skrinlagt, for jeg skal altså først have nye tagplader på den overdækkede terasse, før jeg bevæger mig ud i at lave den om til vinterhave.

Jeg bliver dog lige lidt ved drømmeriet, for ikke nok med at savne sommeren, så er jeg p.t. helt syg af længsel efter vores dejlige område lige ved siden af hvor vi boede før. Området hedder Møllemosen, beliggende mellem Værløse flyveplads og Målev.

Området er en tørvemose hvor tyskerne gravede tørv under krigen, så det i dag er en egentlig sø med tilhørende vandløb. Langs mosen er der en stejl græsklædt skråning, som følger ådalen et langt stykke. Her afgræsser en flok får om sommeren, men om vinteren kunne man bruge hele arealet.

En lang sti bugter sig ovenfor folden, og munder ud i et kæmpestor græsklædt og meget bakket engområde. Mellem dette areal og søen er der et lille skovstykke, hvor nattergalene sang i forsommeren. Man kunne således opleve næsten al slags natur på et overskueligt område, som passede perfekt med en lille times gåtur rundt om søen.

Vi gik dagligt vores solnedgangstur herovre, og det er disse ture jeg savner så frygtelig meget i øjeblikket. Her hvor vi bor nu, har vi skoven meget tæt på, og vi er stornydere af den, men det dejlige varierede landskab, og den fantastiske udsigt fra stien ovenfor skråningen, det savner jeg!


Her står vi på en træbro og nyder solen som går ned over søen. Jeg har dog også tit nydt min morgenkaffe hernede :-)


Den nedgående sol spiller så smukt i græsaksene her ovenfor folden. Synet er bare indbegrebet af dansk sommer.


Der var ikke vildt i området, så man kunne have hunden løs herovre. Det savner vi også meget!

20 kommentarer:

  1. Det ser bestemt ud til at være et dejligt område. Kan godt forstå du savner det. Og super vigtigt at kunne gå med hunden løs! Vi boede en overgang helt tæt på Rude Skov, og det var jo på mange måder dejligt, men altså ikke det allerbedste når man ikke kan slippe hundene løs (og det kan man ikke dér, for der er meget vildt).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana :) Ja, det er så godt for hundene at løbe frit og selv kunne vælge hvilke andre hunde de vil hilse på. Jeg er glad for at vores hund havde dette sted til hun var 3½år, altså hele hendes unghundetid. Vi tager så engang imellem ned i hundeskoven, men sådan nogle daglige ture med at kunne løbe løs, bliver det ikke til.
      Ja, man bliver hurtig ked af at gå med hundene i snor, når man ser at deres glæde ikke er den samme som når de får lov at være løse, så det kender du også til.
      Hav en fortsat god aften :)

      Slet
  2. superdejlige stemningsbilleder fra et naturskønt område kan godt forstå du savner det, men omvendt må man så nyde hvad der er lige nu det sted man bor, for mit eget vedkommende er det havet jeg savner her i bjergene, men så er her så meget andet som kompenserer for det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan :) Ja, man må bestemt nyde hvad der omgiver ens bopæl, og så bare være glad for at have haft det privilegie at have kendt og elsket andre steder man har boet! Jeg forstår virkelig godt at du kan savne havet! Det har jeg også hele tiden gjort, for jeg voksede op to steder med strand og hav. Bjerge kan jeg levende forestille mig har så rigeligt at byde på som kompensation :)
      Fortsat god aften!

      Slet
  3. Vidunderligt område!

    Hjerteligst

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Zep! Ja, er det ikke bare dejligt! :)
      Hjertlig hilsen Alice

      Slet
  4. Hej Alice.Ja! jeg kender godt Møllemosen,da jeg bor i Ballerup.Og min far arbejdede på flyvestation Værløse.Skønt naturområde...kan godt forstå at du savner det.
    God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, hvor er det sjovt at du kender området! Dejligt! Ja, det er en skøn oase mellem det store villaområde nord for Ballerup, og så flyvestation Værløse. Sådanne aftner med lave skyer, hvor man kan se lyset, fra omkringliggende byer, oplyse skyerne i et "spejlvendt" landkort på himlen, der kan man, når man står der ovenfor skråningen, rigtig se hvor stor flyvestationsområdet er, for himlen er sort i et meget stort stykke, mens man kan se lys fra byer meget langt væk. Man følte man var lidt væk fra civilisation :)
      Rigtig god aften til dig herfra

      Slet
  5. Hej Alice
    Ja det ser ud til at være et dejligt område, der hvor du boede før. På dette tidspunkt af året især, tager skoven nok en del af solen, så det er mere mørkt, men det er da også dejligt at gå tur i en skov.
    Selv om jeg bor på landet, har jeg stort set aldrig mine hunde til at gå løs, for de vil jage vildtet her omkring, så får jeg skæld ud af jægerne eller hundene bliver skudt.
    Det sker, at jeg går ned til stranden med dem og lader dem løbe der, men den sorte er en bandit trods sine 13½, så den smutter langt væk. (sikkert dårlig opdragelse, men jeg har forsøgt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth :)
      Ja, det med hunde på landet er ikke som da vi var børn! Jeg boede ved Vejle fjord fra jeg var 11 år, og når jeg cyklede fra skole skete det tit at en tilfældig landhund, jeg lige havde klappet, fulgte mig de 4km hjem. Man så også tit strejfere rundt omkring. Men da jeg selv flyttede på landet i 80érne, oplevede jeg at løse hunde var gårdejernes værste syn! Så det var en skuffelse at bo på landet hvad hund angik. Heldigvis er der strandloven, om at måtte gå med løs hund i vinterhalvåret.
      Ja, man skal nok træne intenst helt fra hvalp, men det kræver meget adspredelse at få en hund til at glemme jagtinstinktet, hvis de har det.
      hav en god fortsat aften :)

      Slet
  6. Jeg kan godt forstå at du savner det område.Det er dejligt med et stykke natur man må benytte i umiddelbar nærhed af ens hjem.Efterhånden er der ikke mange steder at gå med en hund uden snor.
    Vi bor med en sø i "baghaven",som er opstået efter grusgravning.Jeg sætter efterhånden pris på dette område,som med tiden(og helt naturligt) har fået en afvekslende beplantning med ledsagende dyre- og fuglebestand.
    Udsigten over søen er aldrig ens,da vejr og vind ændrer den.
    God aften
    Hilsen
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise :) Det lyder rigtig dejligt at have sådan et område i "baghaven". Tidligere grusgrave bliver til utrolig smukke og interessante naturområder når de er nedlagt. Kuperet terræn og med søer, det må da være skønt at kunne følge årstiden og dagrytmen over synet af sådan en sø. Det må være smukt!
      Fortsat god aften :)

      Slet
  7. Drømme og længsler er to sider og to følelser af samme sag, ca. Kan godt forstå du drømmer om planerne i haven (men er lidt tilbageholdende trods alt) og længes efter et landskab som har betydet noget særligt for dig.
    Mon ikke vi er mange der ofte i tankerne besøger steder som har haft særlig godt tag i os?
    Jeg kan en vej nær mine forældres nu tidligere ødegård nærmest i kroppen - dets sving, udsigt osv. Og Gribskov som jeg boede helt nær og dagligt kørte eller red igennem, ja den sidder i mig. Kan mærke et tilhørsforhold og en længsel nu hvor jeg skiver...sentimentalt og følsomt, men også en gave at kunne lade sig røre.

    Men dejlig aften og varme hilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka :) Ja, når minderne kommer rullende, så er man lige en stund tilbage til stedet igen! Nogen gange kan man pludselig ligefrem dufte noget typisk for stedet, det er ret mageløst! Jeg er helt enig i at det er en gave at vi kan visualisere så stærkt at man kan se det for sig, og næsten springe tilbage i tiden, eller måske snarere ophæve tiden. Det er en stærk og smuk evne som det nok kun er forundt os mennesker.
      Fortsat god aften :)

      Slet
  8. Disse ture kan jeg godt forstå at du savner, sikke dog fantastisk smukt og magisk. Spændende drømmeprojekt du har gang i.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
  9. Hej Anette :) Ja, lige pludselig fanger følelsen een ind, jeg har jo tit lige kastet et blik på de billeder når jeg gennemgår efter et bestemt foto, så det handler nok i virkeligheden mest om længsel efter sommer, og så blev det lige de her billeder der bare sugede sig helt ind i sindet :)
    Fortsat god aften!
    KH Alice

    SvarSlet
  10. Vidunderlige billeder, der er så flot et lys på dem. Jeg kan godt forstå at du savner sådan et dejligt naturområde, men en skov er nu heller ikke et dårligt bytte:-)

    SvarSlet
  11. Hej Bente :) Jeg må sige jeg er meget glad for skoven, og har siden vi flyttede for godt 1½ år siden, tænkt betydelig sjældnere på Møllemosen end jeg troede jeg ville. Men lige pludselig ramte savnet som et kølleslag! Det var jo nok også meget pga. den dejlige sommerstemning på de billeder jeg fandt. Men jeg har besluttet at tage en tur derud til foråret :)
    Hav en fortsat god aften!

    SvarSlet
  12. Gode billeder. Jeg kan godt forstå du savner sådan et dejligt naturområde, men når du har en skov i nærheden så kan du ikke undgå også at komme til at sætte pris på den og alle de smukke fugle der findes i skoven. Høre deres "fuglesang" om foråret.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har helt ret i at skoven er en dejlig kompensation, og jeg nyder den virkelig meget. Her er mange flagspætter og skovskader, som jo begge er meget smukke fugle, og om vinteren hører jeg tit halemejserne, og nogle gange ser jeg flokken tæt på, det er bare sådan en yndig fugl. Foråret er bestemt fantastisk i skoven, så savner jeg ikke engene ved Møllemosen :)
      Tak, og i lige måde!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...