fredag den 17. oktober 2014

Fra drøm til virkelighed

For 3 uger siden var jeg overbevist om, at jeg var færdig med at anlægge haven. Men efter Claus Dalby´s anmeldelse af Peter Wibroe´s bog: "Havekunst og tanketidsler" (en bog der straks blev købt), blev jeg ikke blot mindet om haverne omkring Middelhavet, som jo startede min havepassion; vand i centrum af haven, og overflod af planter og krukker udenom, ja... gerne med dækkende klatreplanter op ad de omgivende husmure.


Jeg blev også virkelig nysgerrig og draget mod den symmetri som de Islamiske haver var bygget over. Min baggrund er billedkunst og Illustration, og her giver symmetri en statisk virkning. Man taler om det gyldne snit i kompositionen som er en ca. 5/8 del, opdeling af billedet,  hvilket giver en naturlig dynamik.
Jeg har underbevidst taget denne "sandhed" med mig i anlæggelsen af mine haver, og tilmed postuleret at der overhovedet ikke var forskel på at male et billede, og opbygge en have... det var blot i forskellige materialer.
Men nu har jeg opdaget at symmetri brugt i haven, bibringer den en sælsom og vidunderlig ro, som jeg ikke tidligere har kunnet "fange", selvom jeg altid har søgt at skabe min have med en stemning af ro.

Billedet herunder er udsigten fra min terrassedør i september. Jeg åbnede det i programmet paint, og prøvede at male haven med en symmetrisk opbygning. Jeg syntes at forvandlingen virker helt vidunderlig og at man ligefrem drages mod at bevæge sig ud i haven! Prøv selv at klikke mellem de to nedenstående billeder med piletasterne.



For at realisere projektet skulle alle planter flyttes der hvor stien skulle gå, også alle løgene! Den gamle sti skulle brydes op og halvdelen lægges gennem bedet. Den yderste del af stien skulle også brydes op og fliserne vendes, og alle naturstenene skulle bruges andre steder.

En af grundene til at jeg på forhånd var lige ved ikke at påbegynde projektet, var tanken om at stien af diagonale fliser, langs terrassen mod drivhusene, sandsynligvis også skulle brydes op og rykkes, men se lige herunder hvor heldig jeg var; de eksisterende fliser mødtes spids mod spids, nettop her hvor stierne ville krydse hinanden, så løsningen blev denne "sammenfletning":


Herover er jeg færdig med den nye sti og igang med selve pladsen, hvor man i venstre side kan se den gamle sti med diagonale fliser. Pladsen blev nødt til at være helt i vatter, så alle fliser i højre side skulle hæves 3-4 cm, da min have altid har haft en hældning på tværs af haven.

Da jeg i sensommeren lavede fliseplads der hvor græsplænen havde været, brugte jeg ikke vatterpas, men hævede blot på øjemål, men det var altså ikke nok:


I dag ser denne fliseplads sådan her ud: (på en regnvåd oktoberdag :))


En anlægsgartner griner måske lidt af mit "store" projekt, men da jeg er gigtramt, har jeg ikke kunnet nå ret meget hver dag, og jeg måtte gå et par dage og "trække vejret dybt" inden jeg overhovedet gik igang med projektet, for det virkede noget uoverskueligt for mig, men lige pludseligt havde jeg sagt: A, og så var det bare at klø på! :)

Jeg var rigtig heldig med vejret, blot en smule støvregn nogle dage undervejs. I sidste weekend havde vi høj sol, men jeg havde gæster, så jeg kunne ikke få lavet noget. Heldigvis var vejret lige så fint dagen efter og jeg nåede lige at lave selve bassinnet færdig, inden den megen regn vi har haft i nogle dage... Hurra for det, for jeg bruger kun regnvand i mine vandhuller!! :)

Strimler af overskydende folie langs flisernes kanter, beskytter selve folien.

Jeg har valgt at lægge fliser i bunden af bassinnet, for det er ikke urealistisk at hunden eller katten en dag ryger i, og jeg tror deres klør kan risikere at stritte af chok når de hopper op igen! Vandybten er blot 8-9 cm, da det jo kun skal være et spejlbassin. (nøøj hvor har jeg renskuret fliser! 9 stk af 50x50 cm og 48 af de små)

Den flisebelagte del af pladsen er 2,5 x 3,5 m. og udgravningen er 154x154x15 cm. p.g.a. mellemrummene med trædebregner, og målene passer som "fod i hose" med de kant-fliser som lå på hver side af den gamle havesti. Hele projektet har kun kostet 200 kr. for bassinfolien!

I de seneste dage med øsende regnvejr, har jeg fået sat krukken op og plantet en daglilje med meget smukt lysgrønt løv. Jeg ville nok helst have haft en bregne i krukken, eller en agave, men de er jo til hver sin ekstrem af behov. Jeg valgte at lade det lille bed, samt vandtønden bag bassinnet blive, for nok ønskede jeg symmetri i haven, men jeg ønsker ikke et formelt eller stramt look:


Da solen tittede frem efter den voldsomme regn i går, var der en dampende, let tåget stemning, men det er en smuk del af efterårs forfaldet:



Det allerbedste er at den udsigt som jeg nu har fra stuedøren, vil være interessant hele året rundt, og jeg glæder mig til at følge dens forvandling gennem årstiderne! :)


Jeg håber efteråret snart viser sig fra sin smukkeste side, og at I alle vil have tid og lejlighed til at nyde det. Efter alt det havearbejde jeg har lavet, efter at hedebølgen i sommers sluttede, tror jeg at jeg igen får mere tid til at følge jeres dejlige haver på bloggene, for det har jeg slet ikke haft tid til i et par måneder! :)

32 kommentarer:

  1. Gratulerer med et flott arbeid! Dette ble jo kjempefint!! Jeg elsker den nye steinstien og området med dammen! Veldig inspirerende:-)

    SvarSlet
  2. Herre jemini.......hvor ser det godt ud........fantastisk stykke arbejde du der har begået og sikke en oase rundt om spejlbassinet......virkelig smukt og helt bestemt et sted hvor tankerne i fremtiden får frit løb når du sidder og nyder herlighederne :0) Ideen med folie og fliser ovenpå tror jeg jeg vil jeg gemme til en dag hvor jeg kan lade mine drømme få frit løb ude i min forhave .

    SvarSlet
  3. Dear Alice, what a transformation in your garden! You don't leave anything out, do you? I loved your garden as it was before, but I do think that redesigning it enhanced its qualities. I feel you are totally right that the new design draws your eye into the garden and you want to go out and explore. The atmosphere is also much calmer than before the make-over. I don't think at all that this was a small project and I am amazed that you did it all by yourself. Again, you inspired me to go out in my own garden and do the best I can to improve it and have fun playing in it. Thanks for another very inspiring post! Warm regards,
    Christina

    SvarSlet
  4. Det er meget imponerende det du har lavet.Bassinet er jeg helt vild med.
    Den omtalte bog har jeg også og synes den er inspirerende.Det bringer ro og orden i haven,når der er en vis symmetri i bedene.
    God week-end
    Lise

    SvarSlet
  5. Det er super flot og rigtig godt gået - så meget knokleri med fliser når du har gigt - jeg håber at din krop er ok? Ihvertfald har du nu en fantastisk smuk udsigt og en vej gennem haven som du kan lune sindet med, tillykke :o)

    SvarSlet
  6. Jeg griner ikke, det er bare blevet super FLOT!! Du kan da være stolt af dig selv:-D
    Jeg håber også din krop er okay efter det hårde slid!
    Rigtig god weekend Alice
    K.Gro

    SvarSlet
  7. Hej Alice hvor er det blevet flot, ser fantastisk ud! Godt gået . God weekend.

    SvarSlet
  8. Hold da op - sikke et smukt resultat - Tillykke

    SvarSlet
  9. Jisses, så helt underbart vackert! Jag nästan svimmar. Ojoj.
    Ha en riktigt fin helg.
    Hej fr Törnrosa

    SvarSlet
  10. men ojojoj vad du har jobbat och du har verkligen lyckats få det så vackert med gången och växterna dina urnor är också så fina vid gången. Ta nu ledigt från jobbet i trädgården och njut av det vackra du har hela vintern och se fram mot våren. Och välkommen in till mig
    Önskar dig en fin lördag
    kram Meta

    SvarSlet
  11. Hvor er det bare blevet flot, og sikken et arbejde det har været for dig, jeg kan godt forstå du måtte tage en dyb indånding, inden du gik i gang.
    Det bliver virkelig et smukt syn, som du kan nyde hele året rundt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  12. Det har givet dig en flot udsigt, og dit bassin ser dejlig ud :-) Flot du trods sygdom valgte at forfølge din drøm :-) Nu har du glæden ved det hele, og der står jo ikke skrevet i din have, hvor mange timer der er brugt.

    SvarSlet
  13. Det er da det lækreste bassin du har lavet. Så flot. Jeg kan rigtig godt lide at der ligger fliser i bunden. Super udførsel, og resultatet giver mig lyst til at lave noget lignende i haven. Tak for den grundige forklaring og billederne - de er til at falde i svime over. ;)
    Nyd det flotte syn og lad den flittige krop få en lille pause. Jeg glæder mig til at se billeder af bassinet i ALLE de nye sæsoner i årene der kommer.
    kærligst
    Eva

    SvarSlet
  14. Hvor er det godt gået, det ser drømme-dejligt ud, og morsomt at klikke på billederne, og dejligt at læse om din tilgang til det hele. Og sikke en super ide med dit spejlbassin, det må jeg en dag gøre kunsten efter her!
    God weekend hilsen Anette

    SvarSlet
  15. Hej Alice.Tillykke med dit nye spejlbassin...................det er bare blevet superflot...............godt gået.
    Smuk lille oase du har fået der med bænken og den flotte krukke i midten.
    Og 1000 tak for god information ang bassinet....................måske kan jeg få manden med på ideen til foråret.
    Nyd nu weekenden Knus Jette

    SvarSlet
  16. Dette var et fantastisk blogginnlegg. Jeg fant bloggen din via Tittis Trädgård og ble umiddelbart fasinert av dette prosjektet i hagen din. Dette vil jeg veldig gjerne se mer av.

    SvarSlet
  17. Tusind Tak for jeres opmuntrende kommentarer! Dejligt at få bekræftet at ideen ikke var en forvildelse pga. have blindhed! :)
    Tak også for jeres omsorg! Jeg har nu ikke overanstrengt mig, men givet mig god tid og det meste kunne laves knælende på en pude. Fliserne løfter jeg ikke, men "triller" afsted som et firkantet hjul, det går ikke stærkt, men kræver ikke særlig mange kræfter.
    Kun de fliser som skulle ned i bassinnet... de blev vrikket i stilling langs kanten... og i et kort øjeblik løftet et par cm. og derefter ned og lande på de beskyttende stykker folie i bunden. Så kunne de stå oprejst mens jeg satte mig og lagde dem halvt ind over mine lår, så jeg kunne skubbe dem på plads.
    Projektet har vist været hårdest for mig psykisk, for jeg er flere gange den seneste uge, vågnet ved at jeg drømte om at flytte sten og fliser! :-D
    Kærlig hilsen Alice

    SvarSlet
  18. Dette er særdeles vakkert !

    SvarSlet
  19. Hooold nu op! Det ser jo ganske fantastisk ud! :) Super imponerende arbejde! Og hvilken inspiration, du der har givet videre til os andre. Jeg tror bestemt, jeg skal have plads til et bassin à la dit i min have i fremtiden. Man har bestemt lyst til at gå ud og opleve hele din have efter make-overen og det var jo ikke engang fordi den var kedelig før! Det giver bare et bedre "overblik" samtidig med at nysgerrigheden vækkes :)

    Smukt :)

    SvarSlet
  20. Tillykke med den fantastiske og helt igennem smukke forandring. jeg er vild med din havestil og er blevet meget inspireret af dit indlæg.

    SvarSlet
  21. Hold nu op Alice, man sidder jo her og bliver helt rørstrømsk over dit store arbejde. Det er da godt nok noget af et projekt og jeg er totalt vild med det. Det er så smukt. Mor her er imponeret. Ved du for resten ikke at når man har en have så bliver man aldrig færdig :o)
    Jeg er en af dem der godt kunne finde på at gøre dig kunsten efter, det er en super ide med fliserne og hvor var det heldigt at de lige skulle passe med at spiserne nåede sammen med den anden gang.
    Og kan den anlægsgartner så gå hjem og grine færdig...her er ski ikke noget at grine af, du har bevist tidligere at man kan hvad man vil, nogen gange så tager det bare lidt længere tid.
    Du er fantastisk.
    Kh Linda

    SvarSlet
  22. Meget meget smukt have :-) Det er jo dig jeg skulle bruge til at fikse min have :-)

    Jeg vil spørge om du vil være med i kampagnen "Danske Bloggers indsamling til Knæk Cancer" hvor Bloggere og Læsere sammen samler ind til den 14.nov.-14 til Knæk Cancer. Du kan se mere her:
    http://mariahoffbeck.blogspot.dk/2014/10/knk-cancer-danmark-rundt-nu.html
    http://jeasblanketanker.blogspot.dk/2014/10/knk-cancer-aften-det-stopper-ikke-her.html
    Vi er snart mange på listen, Claus Dalby er også med, så vil du??

    Mange smukke hilsner fra Maria med "En verden af kunst"

    SvarSlet
  23. Utrolig flott, for en nydelig hage du har med mange spennende detaljer. Gleder meg til å følge den flotte bloggen din :)

    SvarSlet
  24. I found your blog and saw the pictures ! I am delighted with the garden and flowers !
    Greetings

    SvarSlet
  25. hej jeg må sige at din have er blevet utrolig flot og jeg har ligeledes læst om Peter Wibroe´s bog: "Havekunst og tanketidsler" og vil helt sikkert anskaffe mig den.

    SvarSlet
  26. Väödigt vackert! Du är helt otrolig på att genomföra underverk i din trädgård och sedan på ett fantsitiskt sätt visa det här på bloggen. Du är en av mina absolutafavorit bloggar. Go girl! Ge oss mer...

    SvarSlet
  27. Nu har jag gjort en hyllnings postr till dig jag hoppas att du tycker om den. God fortsättning Allt gott Mari

    SvarSlet
  28. wow, det var jo aldeles nydelig!! fikk ikke mindre lyst på en dam nå...

    SvarSlet
  29. Vilken fin trädgård du har! Kul att hitta hit.
    Nu längtar vi efter våren.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  30. Hej Alice.
    Det er blevet HELT VILDT flot. Jeg er sikker på du er glad for det, og du har god grund til at være stolt over, at du selv kunne klare det, trods sygdom. Det mest vidunderlige ved haven, er jo netop, at den er så taknemmelig. Andre mennesker kan nemlig slet ikke se om man har knoklet løs en hel weekend med et projekt, eller kun i en lille halv time af gangen, men mange gange. På den måde kan man opleve stor succes med det man laver, selvom kroppen ikke helt gider samarbejde. Det er skønt at have en niche, hvor man virkelig kan lykkes med noget, skønt kræfterne er små, og der er smerter der bremser en i ens gøremål.
    Jeg har lige modtaget den nye RosenNyt fra rosenselskabet, og kunne smilende konstatere, at redaktør Jens Otto Pedersen refererer til din skønne blog, som jeg jo kender så godt. Mon ikke mange rosenentusiaster vil kigge forbi, det tror jeg. Og de vil garanteret blive inspirerede. Se nu bare så fint du har fået det med dit nye spejlbassin. Jeg får lyst til at gøre dig kunsten efter, men hvor Søren får jeg plads til det?!!! Hm en ny idé der rumsterer rundt i mit hoved:-) Tak for det.
    Venlig hilsen
    Malene

    SvarSlet
  31. Så har du lige haft besøg her, men hvor er du blevet af. Det er længe siden, vi har hørt fra dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  32. Hej Alice, hvis du undre dig over at der har været aktivitet på den blog de sidste par dage, er det fordi jeg har linket til dig. jeg håber du er OK og nyder forsommeren.
    Kram fra Linda

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...