tirsdag den 22. januar 2013

Flere vinterglæder

Pragtfulde solrige og klare frostdage har præget de seneste dage, det er så rart igen at opleve så meget lys! Bortset fra gåturene og et lidt klippen og saven i den høje tjørnehæk, så er det indendøre der hygges.

Et dejligt fænomen her i vintersolen, er de dansende regnbuefarvede pletter, jeg får i stuen, når den lave sol rammer prismelysekronen. Det er sjovt at prøve at fange glimtet fra prismerne på foto, og smukt når det lykkes. Tja... det er jo de små glæders årstid, men jeg nyder dog synet af dette!



Den rimfrostglimtende sne i skoven, lavede den samme flotte prismeeffekt som de regndråber jeg tidligere har skrevet et indlæg om. Jeg gik hjem for at tage billede af det i haven, men der kunne jeg ikke se farvet lys i glimtene.

Kun helt inde ved hækken sås en smule farveglimt, men så ville jeg være nødt til sidde midt i bedet for at tage billedet... så tilbage til skoven, med kamera. Det kunne tyde på at solstrålerne skal være "lige" dvs. have passeret gennem et filter, som det jo bliver i skoven når lyset trænger ned gennem trækronerne. Ihvertfald glimtede sneen lystigt derinde!

Desværre kan kameraet kun fange halvdelen af de glimt der ses. Hvis man lukker det ene øje, så halveres glimtende også, men alligevel syntes jeg man godt kan få en ide om den farveglitrende sne.






Kameraet kan åbenbart kun fange glimtende i det uklare felt af motivet, men man kan da se dem. Det er dog som sagt kun halvdelen af de glimt man ser med det blotte øje.

Nu jeg er ved farver, så må jeg lige indrømme at jeg har taget en hyggelig vintersyssel op i år: nemlig at strikke. Jeg har altid beundret Kaffe Fassett´flotte strik, og jeg har faktisk også færdiggjort nogle trøjer for mange år siden (en veninde og en tidligere svigermor var dog så vilde med hver en trøje, og tilbød en byttehandel... og de to børnetrøjer blev slet og ret stjålet i børnehaven!&%¤)

Jeg er nu igen igang med et par projekter, for jeg elsker bare det at sidde og sætte farverne sammen og se hvordan mønstret udvikler sig. Dette er et indproviseret strikketøj, som skal blive til et kæmpe sjal en dag...


Jeg bruger altså næsten ikke noget tid i blogland i øjeblikket, jeg håber I alle hygger jer i de varme stuer, og har det rigtig godt! Vi ses til foråret! :-)

6 kommentarer:

  1. Det er smukke glimt du har fanget! Og pæn strik. Jeg er helt umulig til håndarbejde og bliver vildt imponeret når folk kan strikke pæne ting :-) Jeg har set at DMI lover mildning i næste uge, så måske bliver det lidt forår snart - så vi ses igen :-)

    SvarSlet
  2. Ja det er de små glæders tid i øjeblikket, når man længes efter forårets komme med farver og frodighed i haven, men fine fotos:)
    Ha en dejlig dag.

    SvarSlet
  3. Jeg har ingen prismelysekrone, men en enkelt prisme i et vindue, det er så flot, når solens stråler rammer det. Også jeg nyder kulden og de daglige gåture, jeg holder meget af at komme hjem med glødende kinder efter en frisk tur i kulden.
    Strikketøjet er flot, jeg har det som Nana, jeg dur heller ikke til sådan noget, eller også interesserer det mig ikke :)
    Fortsat god hyggestund inde i varmen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  4. Knitrende sne og solskin er bare så dejligt i januar. Mange sukker efter forår, men helt ærligt, så er det da for tidligt at håbe på forår, vi er jo kun midtvinter. Bare alle kunne nyde vinterkulde ligeså meget som jeg... Nyd dit vinterhi med strikketøj, det er rigtigt skønt.

    Ulla

    SvarSlet
  5. Så smukt med glimtene både i prismerne og i sneen, Det bliver et flot sjal.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
  6. Fine vinterbilleder hvor man sagtens kan se glittersneen!

    Og nyd du dit strikketøj - elsker det hjemmegjorte, men strikker ikke selv. Heldigvis har jeg en mor man altid kan lægge "bestillinger" ind til, for hun er "stukket af en galoperende strikkepind";0)

    Dejlig aften fra
    Katinka

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...