tirsdag den 23. juli 2013

Middelhavets sol på besøg


Solen bager skånselsløst ned over bedene, som om vi befandt os langt mod syd. Uheldigt med den stærke sol og høje temperaturer, når vi ikke har fået mere regn før varmenbølgen kom. Klokken er omkring 11.00 her, og det er allerede ulideligt at være ude i solen. Luna skal i hvert fald ikke nyde noget!! :


Udover at have parasollen slået op, har jeg hængt et badeforhæng op fra Terrassens tag, for at give skygge og mere behagelig temperatur. Under parasollen er det lige til at holde ud at være, hvis man slår den op før fliserne er varmet op af solen:
 

Pladsen bruger vi stort set kun når der er hedebølge, så her er mange selvsåede planter mellem fliserne, hvilket jeg holder meget af.
 

Dette er udsigten fra pladsen under parasollen
 
 
Roserne er ved at være færdig med blomstringen for denne gang, og afløst af kæmpe verbena, violfrøstjerne og solhat. Røllikerne er dog stadig i fuld flor, det er utrolig så længe de blomstrer.
 
 
Middelhavs prydløg er nye hos mig, og jeg er dybt betaget af dem. De har en vidunderlig farve og bierne er lige så glade for dem som jeg:
 


Nogle få roser blomstrer stadig, her er det en hel buket af Leonardo da Vinci.
Jeg håber I nyder sommervarmen, selvom det næsten kun er på stranden man kan holde ud at være når det er så varmt som nu. Men om aftenen er det rigtig dejligt! :-)

mandag den 15. juli 2013

Favoritrosen

Jeg elsker roser, og de har været en central del af mine haver siden jeg læste en artikel om selskabsplanter til roser, for det var præcis de planter jeg allerede dyrkede i mine bede! Jeg havde således altid haft "rosenbede" blot uden roserne! Herefter dykkede jeg dybt ned i rosen litteraturen, og en passion var født!
 
Den underskønne og vidunderligt duftende Crown Princess Margareta har alt det som gør den til en af mine favoritroser, og det er hvad den er, i disse dage. En så glad, varm og generøs farve og udstråling, og så med den skønneste frugtagtige duft, som uden tvivl er min favoritduft.
 
Billederne er af samme klase med nogle dages mellemrum:
 



For et par uger siden var det Buff Beauty som indtog pladsen som min favoritrose, af de selvsamme kvaliteter:

 
 
Et par dage senere var Pegasus den smukkeste rose jeg nogensinde havde set:
 


Gloire de Dijon tog vejret fra mig i begyndelsen af Juni, da den endelig blomstrede helt vidunderligt og med en duft som den dyreste parfume.



En sart skønhed som Wollerton Old Hall er da fuldstændig bjergtagende! Den var da også min favoritrose den dag billedet blev taget. Duften er utrolig stærk af Myrra, som jeg syntes er en dejlig duft.
 

 
Paul´s Himalayan Musk vokser som et vilddyr, som en kæmpe bønnestage på himmelflugt! Men se så de uskyldsrene smukke hvidrosa blomsterklaser med himmelsk duft. Da kan man ikke andet end at velkomme den til at indhylde hele haven, og gerne helt op i himmelen med.
 


New Dawn var min allerførste favoritrose, længe før jeg kom til at kunne lide roser generelt. Klatreroser kom i min terminologi ikke ind under egentlige roser (som jeg ikke brød mig om, fordi jeg dengang kun havde set ensfarvede rosenbede med nedklippede roser) New Dawn er stadig uundværlig i min have.



Queen of Sweden er min øjesten når den blomstrer, en så sirlig og smuk blomst skal man lede længe efter!

 
 
Da Nahéma endelig blomstrede, var jeg helt solgt til både dens skønhed og duft:
 

 
Coral Dawn´s blomster har lige det der ekstra velformede som giver association til nogle af de smukkeste gamle teroser og hybrider. Den er helt undværlig i min have. Den vokser lynhurtigt lodret op til mandshøjde, og forgrener sig fint deroppe i højden, næsten som en opstammet rose.
 
 
 
 
Leonardo da Vinci plejer at åbne sig i meget stærk cerise farve, men lige pludselig blomstrede den i præcis de rosa farvetoner, som gjorde at jeg faldt pladask for den for et par år siden:
 
 
 
Erinnerung an Brod holder sit midsommershow, og indhylder haven i et ganske specielt stemningsleje, det er en mageløs smuk farve og fin gammelroseduft:
 


Men skulle jeg blive forvist til en øde ø, med kun mulighed for at tage éen rose med mig, da valgte jeg nok den gamle originale mosrose Common Moss, som menes at være sport af rosa Centifolia Major, som den er identisk med, bortset fra mosset på bægerbladene.

Dels er det fascinerende at kunne nyde en rose i sin have, som blev dyrket for flere hundrede år siden. Centifolieroser er også de oftest portrætterede roser i malerkunst, så da jeg opdagede at disse roser stadig eksisterede i levende live, fik den som den første rose, en plads i min have.




Jeg glæder mig hvert år, til dens hemmelighedsfulde og fascinerende knopper åbner sig, og afslører en rosenskønhed, som for mig er essensen af hvad en rose er.


Det er nok et billede jeg fik i min barndom, da jeg læste min mormors bog om Tornerose som sov bag tjørnehækken, som jeg i glimt mindes når jeg betragter denne rose springe ud. Ligesom dufte kan bringe en tilbage i tiden, kan en rose altså påvirke en på samme måde :-)


Anne fra Moseplassen har taget initiativ til at vi indsender link om vores favoritroser, og her kan du se mange flere roser: http://moseplassen.com/2013/07/utfordring-vis-oss-din-favorittrose/#more-32288

lørdag den 13. juli 2013

Drømmedejlig udsigt!


Jeg er så glad for det nye espalier, det var lige hvad denne del af haven manglede. Espalieret giver præcis den association af en let og romantisk pergola, som jeg havde håbet. Jeg elsker elementer i min have, som har lidt historisk vingesus, (tidsalder eller anden kultur) I dette tilfælde, selvfølgelig relateret til roser.


Herover ses samme område i begyndelsen af Juli, som man kan se, hang Erinnerung an Brod over bedet, selvom den var opbundet til et lavt stativ. Espalieret dækker også fint for den manglende hæk, som på dette billede er meget tydeligt.


Den får denne del af haven til at se mere færdig ud, og den er præcis en så drømmedejlig udsigt fra stuen og terrassen, som jeg har ønsket mig. (dengang jeg kun havde en sort mur af en hæk som udsigt)


Den dækker også lidt for aluminiums-drivhuset, som jo ikke er verdens kønneste syn, men ikke mere end at man kan kigge under den når man sidder derinde. Man kommer således til at kunne nyde havens brede rosen/staudebed, under et brus af roser, næsten som man rigtig sad under en rosen-pergola. :-)

Alt træ er genbrugstræ fra henstillingspladsen, men jeg har købt skruer og 4 pæleholdere, samt den egentlige opbindingsdel, som er lavet af 4 bambushegn til 29,-. pr. stk. Det er de samme bambushegn jeg brugte til espalierkant, på min overdækkede terrasse:


Således ser de ud, de er beregnet til lave hegn i japansk/kinesisk haver.

 Jeg venter lige nu på at violfrøstjernerne begynder at blomstre, der står et par meget store ved espalieret, og jeg håber de starter før Erinnerung an Brod er færdig med at blomstre, så jeg vender tilbage med billeder hvis det lykkes. :-)
Jeg ønsker jer alle en skøn sommer weekend!

onsdag den 10. juli 2013

Rosen-espalier

Det har været et par dage med aktivitet, for jeg har fundet på et nyt projekt! Jeg elsker processen når en drøm skal gøres til virkelighed, for man kan virkelig få noget fra hånden når man er engageret!
 
Jeg er ikke færdig endnu, men har dog fået dette hjørne sat op, fordi jeg glædede mig til at se Erinnerung an Brod bundet op til espalieret mens den endnu blomstrer.
 


Og så kom solen lige pludselig! :-)

 
Jeg havde egentlig tænkt mig at malingen skulle være mørkere, men pludselig havde jeg blandet for meget hvidt i... og jeg kan nu godt lide denne 1800 tals franske badehotel-kulør :-)
 

Erinnerung an Brod er den eneste af de 4 store busk/klatreroser jeg har i dette bed, som har sat skud på et par meter, men når de andre begynder at skyde for alvor, så er jeg i hvert fald klar nu til at binde grene op, for det var ikke hensigtsmæssigt med sådanne lange skud, som flyder hen over stauderne, når blomster og knopper tynger grenen.


Det er da en smuk rose!


En uimodståelig smuk klase af Giardina roser, næsten som en bunden buket.


Jeg har flere gange taget billeder af Coral Dawn´s smukke blomsterklaser, men jeg bliver hver gang helt forskrækket over farverne, når jeg lægger dem i computeren. I dag gik jeg af nød på opdagelse i de ændringer man kan lave med billedets indstillinger... og jeg kan rigtig godt lide stemningen i dette billede!
Det ser ud som et gammelt sort/hvid foto, hvor blomsten og bladene er håndkoloreret.

Jeg ønsker jer masser af dejlige sommerdage i haven!

søndag den 7. juli 2013

Dejlig sommerdag

 
Jeg er simpelthen så glad for at jeg endelig har en "rigtig" rosenbue i min nye have, så jeg bliver nødt til at vise den endnu engang! :-)
 
Da jeg flyttede ind, var her bare en græsplæne hen til hvor lågen står, og derfra en lille køkkenhave på 3x3 m hen til hækken. I stedet for græs, ønskede jeg bed og flisegang så man kunne gå tørskoet for at åbne/lukke drivhus. Jeg lavede det og rosenbuen, i sommeren 2011, hvor jeg flyttede ind.
 
Lågen købte jeg til havelåge hvor jeg boede før, og det bliver den også her, når beplantningen foran den gamle låge er mere tæt. Indtil da, holder den Luna væk fra mine jordbær. Rosenbuen var oprindelig sortmalet, men er malet med sølvfarvet hammerlak, for at passe til drivhuset og lågen i aluminium.


 
Rosen til venstre er Giardina, og den har virkelig gjort det godt på to år: Vokset 2m og sat masser af vidunderlige blomster. De dufter friskt og stærkt, og er umådelig smukke. Den tåler regn rigtig godt uden at knopperne klistrer sammen, faktisk er ingen knopper ødelagt, hvorimod Geoff Hamilton rosen ikke rigtig har kunnet folde sig helt ud.


Denne skønne lilje købte jeg som hvide, men den har en dejlig blød og dragende, lys gul tone, som jeg rigtig nyder. Jeg ønsker jer alle en fortsat dejlig sommer week-end.

onsdag den 3. juli 2013

Ikke kun roser... og dog!

 
Epilobium augustifolium ´Stahl Rose´ Den smukke rosa gederams, som ikke frø-sår sig, og derfor  rolig kan inviteres ind i haven, så man kan nyde de elegante blomsterstande. I nærbillede er den som det smukkeste kunstværk: yndige blomster bundet sammen af de fineste lilla og purpur penselstrejf.
 
 
 Sidste år havde jeg et par hvide fingerbøl planter, men desværre ikke i år. Til gengæld har jeg fået nogle stykker i en mellemting af den hvide og pink. Toppen af blomsten ser ud som de hvide, men jo tættere knopperne kommer på at springe ud, jo mere rosa farvede bliver de:
 
 
Det er en farvevariant som ser utrolig smuk ud sammen med den vidunderlige gule rose `Buff Beauty´
 

Denne mørkere del af rosenbedet, er jeg blevet meget glad for. I forgrunden er det Allan Titchmarch, som jeg faldt for, fordi dens grenes røde toner, ser så smukt ud sammen med blomsternes farve. Jeg syntes det er ret sjældent at en rosenbusk som helhed, har en så fin sammenhængende skønhed.
Til højre er det Ina an Mona, hvis blomster har samme farvetone, og i bagrunden til venstre er det Erinnerung an Brod.
 

Jeg er særdeles glad for, at den rosenbue jeg anlagde da jeg flyttede ind for 2 år siden, nu begynder at ligne en rigtig rosenbue. Det sværeste ved at være rosoman, er at have tålmodighed nok, mens de plantede skønheder etablerer sig, og langsomt begynder at ligne det drømmesyn man så for sig, da man plantede dem. I højre side af buen vokser Giardina...
 

... og i venstre side vokser Coral Dawn og Paul Noél.
I forgrunden (for enden af halvmuren ved terrassen) er det New Dawn sammen med clematis Warszawska Nike. Ha det rigtig godt alle sammen, og nu får vi jo snart rigtig sommervejr! :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...