lørdag den 5. januar 2013

Dejlig dag!

I går fik jeg mail om at mine roser ville blive afsendt, så jeg frygtede at jeg først havde dem mandag, men sørme om ikke de kom ved 11:00 tiden i dag, og vejret var strålende sol her, så det kunne ikke passe meget bedre! Jeg fik gravet, løsnet græstørv og plantet med kompostblandet jord, men da jeg var færdig var det ved at være for mørkt til at tage ordentlige billeder, (jeg tog en lang skovtur med Luna fra ca. 11:00 til 12:00)

Jeg fik i skumringen også lige kørt græstørv på vores fælles kompost hvor jeg bor, samt skåret nogle grangrene af et kasseret juletræ, så jeg kunne beskytte de nye roser. Tilmed blev det dagen hvor jeg endelig fik taget min lille håndgreb med i skoven, og fik gravet to små vilde kaprifolier op, og plantet i haven ved de vilde æbletræer, så området kan blive helt vildt!

Roserne jeg har plantet er:

Bourbonrosen Souvenier de Mme Auguste Charles
Austinrosen Heritage
Austinrose: Wollerton Old Hall

Sidstnævnte er en boldformet rose i sarte gule/fersken/hvide farver, som kan bruges som klatrerose. Den ser meget smuk ud, og skulle have en vidunderlig og meget kraftig duft, så jeg spurgte efter den på den lokale planteskole i sommers, men fik svaret at de jo ikke kunne blive ved at tage alle nyheder hjem :-(  Men nu har jeg den så fra Rosenposten :-)

I midten af det nye bed planter jeg nok min Leonardo Da Vinci, for det er en køn busk og frisk pust af farve, og da den ikke dufter særlig meget kan den godt stå i midten, hvor man ikke kan komme tæt på. Lige nu står den lidt forvist i bunden af haven, fordi den ikke passede med farverne hvor den allerførst var placeret, så nu håber jeg, at jeg ikke kommer til at fortryde dens kommende placering.

Jeg fik ikke lige taget billeder i dag, men i går tog jeg et billede af min mosovergroede frugtopsats. Der har i nogle år været mos i den om vinteren, men i år bliver jeg vist nødt til at luge det væk, for man kan kun lige skimte de små sarte skud af krybende timian:


14 kommentarer:

  1. Hej Alice.Det lyder da spændene med de nye roser.
    Jeg har holdt mig inde idag for at lave en gang hjemmelavet hønsekødsuppe og tarteletter med høns-aspages/og rejer.Den er nu smuk din frugtopsats,men kan godt se at det kun er mos man ser.God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette :-)
      Orv hvor lyder det godt med hjemmegjort hønsekødssuppe! Og fuldstændig forførende med tarteletter med høns-asparges og rejer!!! Og jeg har endda lige spist, men tænderne løber helt i vand :) Det er et stort arbejde med alle de grøntsager at hakke, men jeg laver også jævnligt hønsekødssuppe, vi kommer så skårne kartofler i, dels jævner det suppen lidt, men vi behøver ikke kød-og melboller når der er kartofler i. Tarteletterne er det så hundred år siden jeg har lavet... Tak fordi du mindede mig om dem! Det må jeg snarest lave!
      Rigtig god afen til dig herfra, og ja, nu jeg kan næsten ikke vente til det blir sommer! :)
      Knus Alice

      Slet
  2. Kære Alice,
    Det var da nogle utroligt dejlige roser du har købt. Held og lykke med dem - kan næsten forstå at de bliver plantet efter alle kunstens regler. Jeg tror du får tusindvis af blomster!
    Lune smil fra Nordfyn,
    Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mathias Emil
      Tak skal du have, ja mine kriterier for de allersidste roser jeg har plads til, var DUFT og dette "noget" som får een til at falde pladask for dem! Det synes jeg disse havde. Heritage er så en 10 år gl. forelskelse, som ikke lykkedes i min første rosenhave, men nu skal den have en chance til :)
      Ja, jeg håber sørme de etablerer sig hurtigt, og blomstrer vildt allerede til sommer, men det er nok for meget forlangt.
      De bedste ønsker om en god week-end herfra :)

      Slet
  3. Smuk frugtopsats. God fornøjelse med de spændende roser. Jeg er nu ikke misundelig; for jeg har bestemt, at 2013 på rosenfronten skal handle om at få max gang i dem, vi allerede har i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie :) Jeg forstår dig så godt! Roser er jo længe om at etablere sig, og de høje forhåbninger kan nemt sættes på en laaang prøve, med risiko for at man falder for nye roser, før de andre rigtig har vist hvad de indeholder.
      Der er også meget at gøre hvis de skal trives optimalt, og er man ikke lige opmærksom, så er tiden løbet fra den meget tidlige gødning, eller den vigtige maj-gennemvanding osv. Held og lykke med at få dine roser til at stråle :)

      Slet
  4. Tillykke med dine nye roser, det er altid skønt at få pakker fra Rosenposten. Jeg kender kun Heritage så det bliver spændende at se de nye i din have - nu viser du sikkert dejlige billeder frem senere på året :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak :) Ja, når man først har valgt, bestilt og ventet nogle dage, så er det bare så dejligt når pakken kommer! Endnu bedre dog, når man har plantet dem omhyggeligt og med beskyttende granris omkring og bare kan vente og glæde sig... Jeg føler såmænd at jeg kunne leve af at være opvasker eller skopudser resten af mine dage! Når blot jeg har haven med de skønne roser og planter, at komme hjem til. :)
      Der skal nok komme masser af billeder af dem :)
      Hav en god week-end

      Slet
  5. Spændende roser du har købt, jeg kender også kun Heritage, så jeg må vist lige en tur om Rosenposten for at kigge. Din frugtopsats ser flot ud.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  6. Wallerton ser utrolig skøn ud, jeg googlede den, for der var jo ingen billede på Rosenposten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth :)
      Ja det ser ud som en skøn nyhed den Wollerton Old Hall, og den har fået så mange rosende ord med sig. Jeg har noget tid kigget langt efter Crocus rose, men så kom den anden pludselig frem og blev så rost til skyerne, så det blev den jeg valgte. Jeg kan også godt lide at den kan bindes op som klatrer ad en pæl eller obelisk.
      Hilsen Alice

      Slet
    2. Crocus er også en skøn rose, men Wollerton Old Hall har en helt særlig skønhed, synes jeg. Uha jeg SKAL ikke have flere roser :)

      Slet
  7. Wow, hvor er den bare flot din opsats. Jeg må jo med skam sige at jeg faktisk godt kan lide mos, men hver ting til sin tid og det ser da også rigtig flot ud med din timian i blomst. Glæder mig til at se roserne i blomst.
    Go' søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! Jeg kan faktisk også rigtig godt lide mos, derfor har jeg også ladet naturen gå sin gang i nogle år. Måske skulle jeg stadig gøre det, men timianen kan nok ikke blive ved at klare det. Jeg ser lige på det til foråret :)
      Jeg glæder mig også bare som et lille barn til jul, med at se roserne blomstre, og jeg skal sandelig huske at fotografere roser i år! Denne sommer har jeg næsten kun taget billeder af helheder, sikkert fordi haven er under opbygning, så det er hvad mit hjerte har været fyldt af :)
      Ha det rigtig godt!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...