torsdag den 1. oktober 2015

Morgendis og sensommersol

For et par dage siden stod vi op til morgentåge og solens lys dannede en fin hvid "regnbuebro" på himlen, modsat den opgående sol. Det var meget smukt og særpræget:



Tåge kan virkelig indhylde haven i en eventyrlig stemning:


Duggen komplementerer ligefrem rosernes skønhed...

Buff Beauty

Rose de Rescht

Queen of Sweden

Evelyn

Madame Alfred Carriére


Min have er desværre ikke stor nok, til at tågen kan danne den rigtig fine dybde af diset baggrund, men skoven er helt usynlig bag hækken, så når man kender haven, er den alligevel som forvandlet:


Herunder ses samme udsnit af haven fra omkring 1. Juli. Ahhh... hvilket dejligt gensyn :)


Nå, men tilbage til nutiden... og hverdagen:
Både Luna og jeg nyder vores daglige ture langs grøftekanterne i området vest for Furesøen. Vi begyndte at cykle derude om sommeren, efter at Luna for snart 2 år siden blev behandlet for hele 2 flåtoverførte sygdomme. Hidtil havde vi gået lange ture i skoven, med alle de flåter det medførte, men nu nøjes vi med at bruge skoven i vinterhalvåret.

Flere steder glider grøftekanten sammen med den omgivende natur. 

Cykelstierne er brede med græs på hver side, og vejene er ikke særlig trafikkeret, fordi folk bruger den nærliggende motorvej. Jeg elsker grøftekanternes fauna, og har masser af tid til nyde landskabet, for Luna er fuldstændig hook på at fange mus og mosegrise. Hun er blevet rigtig dygtig til det, og fanger for det meste en på hver tur. Musene æder hun med det samme, men de store mosegrise bærer hun pavestolt med på resten af turen.

Hun starter med at lytte rundt i græsset

Når hun hører musen, står hun nogle sekunder med det ene forben løftet... og fintuner... 

derefter springer hun højt op i luften, og lander med forbenene først: (jeg beklager billed kvaliteten)

Hun bliver i den stilling hun lander i, indtil hun har undersøgt grundigt om der var fangst. Hele tiden logrer hendes hale! Hun ser virkelig lykkelig ud når hun er på grøftekants-musejagt! :)

Nå, ingen mus... videre på nye eventyr!

Det er iøvrigt på samme måde at ulve i polarområderne ernærer sig i sommerhalvåret, blot er det lemminger de fanger. Ulve jager kun i flok om vinteren, for da er det særlig rensdyr de lever af. En af grundene til at man har genudsat ulve i norden, er for at få rensdyrene til at vandre, og derved udjævne skaderne ved græsning og gnav.

Jeg håber I nyder denne milde del af efteråret, lige så meget som Luna og mig :)

Tusind Tak for jeres dejlige hilsner på bloggen! Det glæder mig så meget at læse dem igennem! Jeg er meget ked af at jeg ikke kan svare jer i kommentarfeltet, og endnu mere ked af ikke at kunne lægge hilsner på jeres blogge!
Jeg har læst om mange problemer inde i "send feedback". for det kunne jo være at jeg kunne bruge et af svarene derinde, uden selv at skulle fremlægge mit eget problem. Langt de fleste som søger hjælp, har decideret mistet deres blog!!! Eller alle billederne er forsvundet!!!!  I forhold til det, syntes jeg jo egentlig at jeg er billigt sluppet.
Jeg fandt dog en som havde et lignende problem med ikke at kunne kommentere, og svaret gav mig ikke meget håb: Det var på brugerens egen pc at problemet lå, en fil eller noget... som blokerede for den cookie som kommentering var tilknyttet!!! Det aner jeg ikke hvordan jeg kan løse! Jeg har dog besluttet at fortsætte med at kigge listen igennem engang imellem, for det kunne jo være at der en dag kom et forslag op om en anden løsning.

Rigtig dejlig weekend :) 

6 kommentarer:

  1. Hej Alice
    Ja det er rigtig ærgerligt for dig, at du ikke kan kommentere, men jeg kan forstå, at du følger med, så er næsten alt jo godt. Det er som sædvanlig smukke billeder fra din have, og Lunas musejagt var spændende.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Kære Alice Du har ret, den dug skaber en helt særlig stemning. Dine roser er et dejligt skue, jeg får altid lyst til at købe flere roser når jeg ser dine billeder.
    Luna er da en vidunderlig jæger, er ikke sikker på, at jeg kan få min lille mops til det samme ;-). kh Tina

    SvarSlet
  3. Hej Alice

    Lækre billeder af have, roser og Luna:)
    Dit problem med at kommentere kan muligvis godt have den forklaring du har læst, i så fald kan du prøve fra en anden PCer og se at det så virker derfra - Du kan evt også prøve en anden browser, bruger du Chrome så prøv med Firefox - ja, eller omvendt.

    Held og lykke med det!

    Og ha en dejlig solskinsdag

    SvarSlet
  4. Få, nu forstår jeg mit eget problem med at kommentere , god viden hjælper altid,
    Utrolig smuk hund den er så majestætisk i sin måde at være i naturen på..
    Ønsker dig god vind på bloggen, og ja glemte jo at dine billeder rammer mig altid dybt...tak du kan bare det der..
    God weekend .

    SvarSlet
  5. For noen nydelige roser, og de blir ekstra flotte med små dråper på. Nydelig hage både i sol og i tåke. Ha en fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlet
  6. Hej Alice.
    Hvor er Luna altså bare dygtig :o) hun har da grund til at være stolt..selvom det gøs i mig da jeg læste hun æder musen.
    Hvor er du altså fantastisk god til at fange smukke situationer og dele det med os.
    ÅHH din have, den er altså så smuk. I går var jeg på Fyn hos JAS og købe roser. Så nu er jeg vist oppe på 62 (fik jeg regnet mig op til) med din have i hukommelsen og størrelsen på den samt min viden om hvor mange roser du har så tænkte jeg PYT, der kan sagtens være mange endnu :o)
    Forsat dejlig dag fra Linda

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...