lørdag den 17. maj 2014

Roser i Maj


Gloire de Dijon er netop sprunget ud i dag. Jeg havde ikke de store forventninger, da de halvåbne knopper så noget regnskadede ud, men den indre skønhed var heldigvis bevaret, og ikke mindst den helt vidunderlige duft! 



Rosen står op ad en syd/vestvendt husmur, men kun en meter fra en skillevægs-mur, der går vinkelret ud fra facaden, syd for hvor rosen er plantet. Det er uden tvivl en lun og beskyttet plads, men der er slet ikke solrigt, alligevel er den altid den første rose som springer ud.

I år blev den så overhalet af  te-rosen Climbing Lady Hillingdon som står i det nye drivhus. Desværre klaskede blomsten sammen da den sprang helt ud, så der kommer flere billeder når de øvrige 14 knopper er sprunget ud. For et par dage siden så den sådan her ud. Den har en dejlig frugt/te duft, og en vidunderlig kantarel gylden farve.



I øjeblikket er det Menton tulipaner som regerer i haven. Den skulle være så smuk sammen med Queen of the Night, som jeg havde i forvejen, men jeg syntes nu at den stjæler billedet! I år håber jeg at nå at købe nogle Purissima  eller Springgreen, de var udsolgt sidste efterår.








Denne tulipan faldt jeg for i kataloget, og den er lige så smuk som salgs fotoét. Jeg mener den hedder: "Sweet Love".


Er den ikke bare yndig? Hver stilk har sidestilke med en lidt mindre blomst.


Jeg har altid elsket Montana Rubens, og har den et par steder ude i haven, men her ved terrassen ønskede jeg den duftende variant: Montana ´Fragant Spring´. Den er jeg meget glad for at jeg fandt, for den har samme rosa blomster og mørke løv, men sender samtidig bølger af velduft ind over terrassen!

Fortsat rigtig dejlig Weekend! :-)

8 kommentarer:

  1. Gloire de Dijon, så vacker men tyvärr inte härdig i min zon.
    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inger
      Ja, Gloire de Dijon er virkelig skøn, men også sart. Jeg er ikke sikker på den kan klare sig ude i haven her hos os, men op ad en lun mur, går det heldigvis fint:-)
      Tak og i lige måde!
      Kh Alice

      Slet
  2. Hvor er den smuk din clematis og ikke dårligt at få en med duft, det har jeg også længe været ude efter. Tulipanen du viser til sidst er også smuk. Jeg kan også anbefale Mount Tacoma, den står længe og er meget smuk. Dine roser er også skønne, sikke fine billeder af dem. Det kan ikke nytte noget, jeg lader mig friste af alle dine roser, jeg kan ikke blive ved :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, clematisén er dejlig og tilmed med skøn duft! Tak for rådet med Mount Tacoma, den må jeg lige google. Med hensyn til roser er vi i samme båd! Jeg har simpelt hen ikke plads til flere nu! Heldigvis fandt jeg en plads til Odyssey i efteråret, for jeg var da fuldstændig faldet for dine billeder af den! :-)
      Kh Alice

      Slet
  3. Din clematis er underskøn - jeg må en tur på planteskolen og finde en mage til. Dejlige billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! :-)
      Ja, jeg kan kun anbefale den, den er lige så smuk som Montana Rubens, og tilmed med den skønneste luftbårne duft. Det er første år den blomstrer her.
      Kh Alice

      Slet
  4. Så skøn en clematis, så smuk :)
    Dejligt at det allerede er rosentid, så bliver det jo en lang sæson, jubii...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej! :-)
      Ja, clematisén er så skøn, og det kunne tyde på vi får en dejlig lang rosensæson i år, det håber jeg, og glæder mig til, for sidste år startede de lidt sent, og tørken fik remonteringen til at blive forsinket her, så nogle slet ikke rigtig fik andet flor.
      Kh Alice

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...