tirsdag den 26. marts 2013

Jeg har købt en Claus Dalby rosenbue!!! :-)

 
Labelfotoet ligner det her smukke billede, som jeg har tilladt mig at låne fra Claus Dalby´s blog

Min datter havde tidlig fri i går, og kom her ved 14:00 tiden. Hun behøvede næsten ikke at blive lokket; så en time senere var vi i højt ose-humør på vej til Bilka i Hillerød. :-)  Jeg troede jeg kunne skjule mit passionerede hovedmotiv for turen derop (havecenteret) men det var den første "gate" vi kom forbi!! Hvor heldig kan man være? :-)

Jeg fløj lykkeligt rundt både ude og inde, for at finde CD rosenbuerne, men jeg blev nødt til at spørge, da jeg ikke så skyggen af dem. Man køber så en seddel, som skulle afleveres i deres udleveringlager en kilometer derfra. Man kan desværre ikke købe buen on-line, og da jeg ikke har bil, så måtte jeg bare slå til, nu hvor chancen var der.

Så med min rosenbue i lommen, fik vi ellers kigget rundt i de forskellige afdelinger i et par timer: prøvet parfume, lidt tøj, spist pølsehorn og drukket kaffe, hygget og grinet. Jeg gav min datter en flot Raadvad brødkniv, sådan en manglede de. Inden vi tog hjem  kom jeg i tanke om tilbudet med 2 CD krukkemuld for 110,- så dem var vi også lige inde efter.

GPS´i bilen sendte os så på en afstikker 8 km væk, til et sted, hvor der var en adresse mage til den,  hvor udleveringslageret ligger. Det var helt derude hvor landskabet blev totalt fladt, kragerne vender og selv solen går ned! Min datter havde heldigvis gps på mobilen, og den reddede os lige på målstregen, før den løb tør for strøm.

Den medarbejder som udleverede rosenbuen, (havde hørt samme gps historie fra mange tidligere kunder)  kiggede hovedrystende på vores bil og sagde at det kunne ikke lade sig gøre at få buen derind! Vi havde jo forhørt os om størrelsen i Havecenteret, men de mente at den var pakket sammen og skulle samles. Det skulle den jo så også, men den var kun i 3 dele, og den ene var særdeles stor!

Jeg er så fuld af beundring for min datter og hendes optimistiske livssyn, og hendes indstilling smelter åbenbart alle problemer, for hun så rigtigt, og buen var som skabt til at ligge på siden i bilen, blot med passagersædet og det diagonale bagsæde lagt ned. Jeg sad således midt i buen, på det andet bagsæde, hele hjemturen.
Den rosenbue er virkelig kram, og særdeles tung, men vi fik slæbt den til huset og ud til terrassen i begyndende mørke. Jeg kan slet, slet ikke vente til jorden er tøet op, så jeg kan samle og rejse buen! :-)


Jeg får ikke rigtig brugt så meget tid her i blogland for tiden, og derfor heller ikke kommenteret så meget som jeg plejer og ønsker. Jeg glæder mig dog til at læse lidt med og nyder alle I andres foretagsomhed, for jeg er ikke den eneste der for øjeblikket bruger meget tid på forårs-forberedelser.

Først var der en del der skulle males, og det kunne jeg spare tid ved at gøre indendøre, for der bliver ret travlt når jorden er blød igen. I disse dage er det min gamle hæk det drejer sig om. jeg fik grønt lys til at udvide min have, så jeg skal plante en ny hæk 1½-2m fra hvor den gamle stod.

Det giver omkring 10 kvm ekstra bed, og ikke mindst, bliver der nu sol på hele det stykke køkkenhave jeg havde indenfor den gamle hæk (den lille snedækkede firkant bag lågen, som før var halvt i skygge fra hækken) Nedenstående billede viser helt tydelig hvor den gamle tjørnehæk har groet i 55 år, for sneen er helt smeltet omkring stammerne, så der tegnes en tydelig vinklet linie i sneen.

Jeg har tegnet en linie hvor den nye hæk kommer til at gå (lyserød som mine drømme) Jeg har også markeret fire buskroser jeg har plantet, for at dække hækhjørnet lidt, men da jordstykket er så smalt, stod de temmelig tæt på hækken. Nu behøver jeg heldigvis ikke længere bekymre mig om, at de gror vildt ind i hækken.

Det er dette hækhjørne jeg har brokket mig over i et par indlæg, og kun 60 cm til højre for billedetkanten, står den halvmur som markerer min terrasse, så det var et smalt og sammenklemt jordstykke.




 
Jeg mangler stadig at fælde lidt mere end 1/3 del, men trådhegnet på indersiden af hækken, (linien bag greben) er frosset fast i jorden på det sidste stykke, så det må vente til varmere vejr, for jeg kan ikke komme til at save for tråden. Resten af sommeren må jeg så bruge på at grave stubbene og rødderne op, når jeg ikke har andet at lave.
 
Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig Påske! :-)
 
 


23 kommentarer:

  1. Hej Alice´s...
    Tillykke med din rosenbue, det lød lidt farligt den måde du havde fået bakset buen ind i bilen på...men godt I kom hel hjem...det bliver spændende at se din have når foråret kommer og vi kan komme i jorden igen...;-) god Påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Grethe! Ja, det bliver så skønt når man endelig kan begynde at plante igen, hvor vi dog trænger til forår/sommer nu!! :-)

      Slet
  2. Hvilket herligt forårsindlæg, der oser af en herlig eftermiddag med nærvær og masser af forventningsglæde over det der skal komme!
    Det bliver forrygende med din nye rosenbue, glæder mig til at se mere.

    Turen hjem i bilen ser jeg ganske tydeligt for mig, og du er bestemt ikke den eneste her i blogland der er kommet på arbejde med hr. Dalbys kreationer... men vi lider jo gerne for skønheden, ikke sandt!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak fru Friis! Ja, vi havde en skøn tøse-udflugt, hvor vi godt kunne have brugt mandemuskler undervejs!
      At lide for skønheden er noget jeg først kom til at forstå da jeg begyndte at lave have, og jeg gennemgår gerne mange pinsler for sagen! :-)

      Slet
  3. Herlig dag, I har haft. Jeg savner helt min datter, når jeg læser dit indlæg :)

    Der er mange gode timers motion i alle de stubbe, der skal graves op, men du lyder heldigvis fortrøstningsfuld. Men for 10 m2 ekstra have kan jeg godt forstå du gerne slider i det. god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Ulla! Ja, det er godt vi har vores døtre!! :-)
      Jeg har nettop i dag kunnet grave de første 4 stubbe op... det er vel 1/5 del af arbejdet, og det er godt nok hårdt!! Men da jeg allerede drømmer om at prøve at dyrke kartofler, så stiger udholdenheden lige lidt! :-)

      Slet
  4. Tillykke med rosenbuen, det lyder som om I havde en god tur og det er utroligt hvad der kan være selv i en lille bil, bare viljen er der:-)
    Dejligt med lidt mere jord, held og lykke med det.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  5. God indlæg :) du har skrevet, for mig er det for tiden også svært at komme med nye indput på bloggen pga. vinteren. Men !!! det kommer nok lige så snart foråret kommer :)
    - snart go' påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim! :-) Ja, det har du ret i, det er ikke helt let at at skrive haverelateret her om vinteren!

      Slet
  6. Dejlig historie Alice tak for den, godt I fik hygget jer, og du fik den fine rosenbue med hjem.
    Held og lykke med hækken, det er et stort arbejde, så pas nu godt på dig. Men dejligt bliver det at få det ekstra stykke jord til.
    Også god påske til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Lisbeth! Ja, det bliver dejligt med det ekstra lys og lidt mere plads, selvom det er et knokkel... jorden var nettop i dag optøet i den solrige ende, så jeg fik gravet 4 stubbe op! Heldigvis er jorden meget blød nu hvor den lige er tøet op!

      Slet
  7. Hej Alice.Skønt indlæg.Og godt du fik den flotte rosenbue med hjem.
    Også dejligt med en bid jord mere.Rigtig god påske til dig knus Jette

    SvarSlet
  8. Tillykke med den fine rosenbue, den bliver du helt sikkert glad for. Uha det lyder som meget hårdt arbejde med den hæk, men resultatet bliver da rigtig godt. Jeg tænker på om man ikke kunne komme ind til hækken med en lille gravemaskine, så du kunne spare din ryg for det hårde arbejde :-) Jeg bor på landet og her bruger vi maskiner til det grove, der hvor det kan lade sig gøre. Rigtig god påske.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Anette! Desværre er der kun tilgang gennem nabohaven, og hun har en rimelig smal havelåge, så der er kun manuel løsning på det, :-) Jorden er nettop tøet nok i dag i den ene ende af hækken, så jorden er meget blød lige nu. Det er ikke selve gravningen der er hård, men at finde den sidste luskede trævlerod som bare ikke vil slippe!
      KH Alice

      Slet
  9. For en herlig historie, selv om den hørtes noe strevsom ut. Gleder meg til å se bilder av din rosebue når den er dekket av roser. En riktig god påske til deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak! I slipper slet ikke for at se billeder når det hele er på plads! :-)

      Slet
  10. Hej Alice:-)
    Tillykke med din nye rosenbue. Du fortæller så levende og jeg måtte smile stort. Lige efter jul købte jeg 5 af Hr Dalbys rosenbuer så jeg ved godt hvor store de er og tunge. Det er imponerende at i har fået den ind i en bil. Vi måtte bruge en trailer:-) mine buer er heller ikke kommet op endnu og jeg glæder mig også meget til frosten kommer af jorden.
    Hvilken roser skal du have til at klatre op af den Og?
    Forsat god påske og knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind Tak Linda! Ja, jeg kan godt huske dit superkøb i vinters, hvor var du heldig! :-)
      Roserne bliver en Albertine jeg plantede for tæt ved æbletræet, så den plads vil blive for skygget og tør. (aner ikke hvorfor jeg fandt på at plante den der!?) Den anden bliver nok en Climbing Iceberg, som jeg egentlig havde sat i en stor krukke, men jorden frøs ret hurtig til is, så jeg nænner ikke at lade den blive i krukken. Jeg har en anden rosenbue der skal sættes op også, her er plantet en Wollerton Old Hall på den ene side, og den anden bliver nok Pegasus eller Eden rose.(denne bue skal helst ikke dækkes i toppen)
      Knus fra Alice

      Slet
  11. Hej Alice.
    Så fik I da set noget, I ellers ikke ville ha' set, sikke en tur:-)
    Det lyder herligt med en ny CD rosenbue, og det er helt sikkert kram. Jeg har set dem "live" hos Helle (Blomsterhatten), men her i min lille have, synes jeg de er for voldsomme.
    Jeg synes det lyder rigtig godt med dit hækprojekt, og det kan jeg godt forstå du er glad for, du har fået lov til. Nu må det også snart være vejr til, at vi kan få startet nogle af alle vores forårsprojekter op. Her hos os, har vi (læs Jacob) brugt påsken på, at jævne udestuen med jorden, og brække gulvet op derude. Lige nu er jeg lidt i bekneb med hvad jeg gør ved alle mine frølinger, men kommer tid kommer råd. I løbet af ugen tager jeg mine små frøspirer med ud til Helle og hendes drivhus. Hun har lovet mig, at tage sig godt af det, indtil mit nyerhvervede drivhus står klar til brug.
    Så trods kulden i marts måned, så har jeg også gang i mange forårsprojekter her hjemme hos os. I dag har solen skinnet fra en skyfri himmel hele dagen, og det har tyndet gevaldigt ud i sneen. Lad os håbe det fortsætter, så vi for alvor kan få forår nu, det trænger vi til.
    Jeg håber du har haft en dejlig påske.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene. Ja, vi grinte en masse igen da vi mødtes forleden dag igen :-)
      Det er skønt med CD buen, for det er sandelig kram man stoler på holder til en kæmperose som Albertine, og den er dejlig bred i forhold til de fleste buer.
      Hold da op det er spændende med nyerhvervet drivhus! Det bliver da skønt, selvom det lige nu er tidspunkt for alle de dejlige frølinge, godt du har Helle til at tage sig kærligt af dem så længe! :-)
      Ja, det har været skønt med alt den sol, og efter mange dage hvor jorden frøs hård igen gennem natten, er der nettop i dag store områder med frostfri jord, så i dag har jeg været igang med at grave 4 hækrødder op. Nu er der 13 tilbage, så næsten 1/4 del. Det var bare så befriende endelig at kunne komme igang! :-)
      Tak skal du have! Jeg håber også du har haft en dejlig Påske :-)
      Venlig hilsen Alice

      Slet
    2. Jo tak, som du jo lige har læst på min blog, så har min påske været helt fantastisk:-)

      Ja, den tur kommer I nok til at grine af mange gange i fremtiden også, det tør jeg spå med ret stor sikkerhed:-)

      Ja, det er spændende med nyt drivhus. Jeg troede slet ikke det skulle være i år, at vi skulle rive udestuen ned, og jeg havde da slet ikke regnet med der blev råd til et drivhus heller. Så jeg er godt nok blevet meget positivt overrasket. At Jacob mener vi lige så godt kan hælde grus på hvor det er planlagt ifølge tegningen, rykker virkeliggørelsen af planen endnu tættere på målet. Så er det tæt på jeg bare skal ud og finde mig nogle buksbomstiklinger eller billige småplanter.

      Spejlbassinet regner jeg med jeg har fundet en billig idé til, men da jeg ikke har kunnet køre bil, har jeg indtil nu ikke kunnet undersøge om det holder vand -så at sige. Hvis det gør, vil jeg afsløre min plan på min blog. Hvis ikke må jeg se om jeg kan føre idéen ud i virkeligheden på en anden måde, men jeg vil nødigt bruge flere tusind på et spejlbassin.

      Ja, Helle er fantastisk. Hvad hun ikke gør for mig, det er bare ikke småting. Handler muld, blomster efter ønske (og som overraskelse), har kørt mig frem og tilbage til foredrag (hvilket Tim Skovrup iøvrigt også har været sød til), og hun har været og besøgt mig mindst en gang i ugen i alle de 11 uger jeg ikke har kunnet køre ud til hende. Nu er hendes mand, som er arbejdssøgende, blevet sendt på kursus, så nu kan hun ikke komme til mig de næste mange uger, så nu kan jeg gøre lidt gengæld. Vi ses meget i hverdagene, da vi begge er førtidspensionister. Så vi har også nogle af de samme behov for pauser og andre begrænsninger. Det er helt ærligt dejligt, at have mødt en med samme interesse, som ikke behøver tage hensyn til mig og vente på mig, for det går lige op, når vi begge to er sådan nogle skravl! Det giver en helt anden gensidig forståelse.

      Hvor er det fedt du også har kunnet tage hul på dit projekt med hækken i dag. Så er du sikkert også helt høj over det, hvis du ligner mig bare en lille smule.
      Fedt at komme ud og grave. Jeg synes altså spaden er det aller bedste redskab i haven. Jeg elsker at indrette mig med nye bede og plante nyt og projekter man kan se skrider frem. Men godt nok kan jeg så nogenlunde begynde at gå igen, men der kommer til at gå en evighed, før jeg kan grave igen..... Så må jeg guide Jacob, så han kan hjælpe mig. Det er jo også gratis motion.

      Venlig hilsen Malene

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...