onsdag den 30. august 2017

Dejlige sensommer



Mild luft og blid sol. Hvert år i sensommeren rammes jeg af en helt særlig glæde, og selvom den ikke er uden en smule vemod, så tror jeg næsten at jeg holder allermest af denne årstid. 
Jeg elsker min Junihave, og ligeledes forår og højsommer, men det er iblandet en masse forventnings glæde... her i sensommeren hviler jeg vist mere i nu'et, nyder og fyldes af indre glæde og taknemlighed.

Sommeren har været som jeg bedst kan lide den, ikke for varm & for tør! Selv i sparsom sol er min have 5-10 grader varmere end ude i det fri, så her er ulideligt i hedebølger. Kun et enkelt tordenvejr ramte plet, ellers er de fleste sorte skyer lige så stille gledet forbi og givet skybrud rundt omkring os. 

Her i Hareskoven har vi haft brug for vandet, for sidste sommer tørrede flere vandhuller, moser og bække ud, som selv i vinters stod tomme, men det er heldigvis bedre nu, og forhåbentlig bliver det helt normalt til vinter.

Som man kan se på billedet øverst, har det været en god rosen-sæson her, bortset fra at den fugtige varme har givet en del meldug. I midten af Juli havde vi til min overraskelse reelt tørke, jorden var knastør hele vejen ned i det hul jeg gravede til en rose, så det kan også have været medvirkende til melduggen, men heldigvis er bedene regnet godt igennem siden da.



Det her skønne syn af Virginsk ærenpris 'Fascination' sammen med Violfrøstjerne, Floks og Hestemynte, havde jeg sådan glædet mig til at gense, men... Nope!
I år valgte 'Fascination' at blomstre sammen med roserne i Juli, så den stod og så rigtig kedelig ud midt i Augustfesten, og Violfrøstjernen led under invasion af geranium (som nu er fjernet) sååee... "Bedre held næste år":


Sommerfuglebuskene har virkelig levet op til deres navn i år, på solskinsdage myldrede det med sommerfugle i haven:


Jeg er meget glad for at have fået plads til krukker på morgensol-pladsen, navnlig Skærmliljerne syntes jeg er uundværlige her i sensommeren. Det er ekstra smukt med de fine Spanske Bakkestjerner, som er selvsåede fra en anden krukke, under vinterophold i drivhuset for nogle år siden, og de er bare blevet smukkere og mere fyldige med tiden:


Jeg elsker Lathyrus 'Spencer's rige blå-lilla flor! Farven er meget lig den blå Skærmlilje, men den minder også om midsommerens blåklokker og Geranium, så den strækker følelsen af højsommer langt ind i sensommeren:


Smukke 'Dorothy Walton' sammen med 'Spencer'. Jeg plantede 3 clematis 'Dorothy Walton' sidste efterår, efter at være faldet for dens fine farvetoner.

Lathyrus vokser stolpe op og stolpe ned, giver en masse farve og frodighed, som passer godt ind i den øvrige August blomstring:



Jude the Obscure og Scepter'd Isle

Gertrude Jekyll er så smuk sammen med 'Spencer's farvetoner.

Violfrøstjerne 'Hewitt's Double' i smuk duet med Jude the Obscure

Jude the Obscure mistrivedes i flere år, fordi jeg uvidende placerede den lige hvor der var gravet en rose op, før vi flyttede ind. Halvdød blev hun flyttet over i det nye bed jeg lavede året efter, men da jeg udvidede bedet, stod hun så inde i midten af det, og det går jo ikke når det er en rose man fortrinsvis har købt for duften.
Hun måtte derfor flyttes endnu engang, og med tiden var jeg ved at miste håbet om at hun ville komme sig... men i 2016 begyndte hun pludselig at sende lange kraftige skud, og i år har hun blomstret i  1½ m højde med sunde blade og meget store blomster.

Det er skønt at opdage at på trods af bekymringer om jordkvalitet osv. så skal rosen nogle gange bare bruge nogle år på at etablere sig. I ventetiden med svag vækst og syge blade, blev jeg dog aldrig fristet til at klippe den i bund (den blev klippet ned ved begge flytninger) for en nyplantet rose skal have fred til at udvikle rodnettet og har brug for fotosyntese gennem bladene. Jeg fjernede blot syge blade for at stoppe smitten, så rosen ikke endte helt uden løv.

En etableret rose med kraftigt rodnet, skyder derimod hurtigt igen hvis den klippes ned, og har ligefrem godt af at få de ældste stammer skiftet ud.

Jeg har jævnlig oplevet, at den ene side af en plante fik hurtigere og flere syge blade end gennemsnittet, og det har altid vist sig at være en gammel eller skadet gren. Men bortset fra det, kan jeg slet ikke se logikken i at klippe en plante i bund pga. syge blade, med mindre stammen er angrebet.

Det er en lidt barsk tilværelse for roden at blive en forædlet rose: Så snart plantens stængel lige over jorden er kraftig nok, bliver et lille hvilende skud fra en anden rose, opereret ind under barken med et T-snit. Når det lille skud er groet fast og bliver aktivt, kappes den oprindelige plantetop af, og roden vokser nu kun gennem det nye skud. Når det nye skud er blevet en 2-3 grens plante, bliver den i efteråret skåret ned igen og graves op som barrodsrose, der enten sælges som sådan eller pottes.
Jeg nænner altså ikke at stresse sådan en plante yderligere...

Grunden til at roser okuleres på kraftigvoksende sorter, er først og fremmest fordi det er den hurtigste måde at kunne producere forædlede roser til salg, men mange sorter bliver kraftigere af at vokse på den livskraftige grundstamme, og andre ville brede sig ved rodskud hvis de voksede på egne rødder.
I USA (ihvertfald den lune del) er roser på egne rødder mere reglen end undtagelsen, men det tager længere tid for sådan en rose at opnå "voksen" størrelse. Til gengæld bliver roser på egne rødder ofte ældre, da podeknuden er et lidt skrøbeligt grundlag for et langt liv, bortset fra, at den forædlede del af rosen godt kan finde på at lave sine egne rødder over podestedet.

Jeg har haft held med at lave stiklinger af Veilchenblau, Mme Alfred Carrière, Wild Rover, Charles de Mills samt en høj, lys gul jeg ikke kan genkende på blomsten endnu. ( Gloire Dijon, Alchymist eller Buff Beauty)
Veilchenblau og en masse Charles de Mills kviste fra en knækket plante, blev blot stukket i jorden ude i haven i efteråret, hvor de andre blev stukket i en tom krukke i drivhuset med udvasket, billig købejord, hvor en agurkeplante var rådnet ved rodhalsen, midt på sommeren.
Mere end 50% af stiklingerne i den krukke slog rod, og efterhånden som de blev for høje, gravede jeg hele potteklumpen ned i jorden i drivhuset, hvor de stortrives. Mme Alfred fik dog meldug i drivhuset og blev ret tidligt plantet i haven, og der fryser de lidt tilbage om vinteren.


Nu jeg er ved roser, vil jeg lige vise et par hjælpemidler som jeg er blevet helt afhængig af siden jeg købte dem. Anne Just fra Haven i Hune, havde denne her "tryllestav" som hun klippede og pegede med, og som jeg var stigende fascineret af, og derfor gik på jagt efter på nettet sidste år.
En 60 cm ARS stangsaks lignede så meget at jeg købte den, og det er det bedste køb jeg nogensinde har gjort!! Den har en gribeanordning som holder fast i det afklippede blad/visne blomst, og således gør deadheading til en leg!
Helt uden at rive hånd/arm til blods, kan man klippe afblomstrede roser og syge blade, og hvis man taber noget kan den også samle det op fra jorden... det har den selvfølgelig ikke godt af i længden... så jeg besluttede at jeg også måtte have en affalds-opsamler.
Affaldsopsamler kan fås helt ned til 40 kr. men portoen koster jo det samme, så jeg ofrede 100 kr. ekstra på en med aluminium skaft med gummigriber, i en netbutik hvor jeg samtidig kunne få en alm. rosensaks med i samme porto. Nu er det en leg at samle syge blade op, for nogle af mine bede er 2½-3m i diameter og det er træls at ligge på knæ derinde og blive revet og stukket i forsøget på at rense midten af bedet. Jeg kan varmt anbefale disse redskaber hvis man har en "Rosenjungle"! :-)



Der er mange August vækster som jeg slet ikke kan undvære, og heldigvis remonterer roserne midt i sensommer farveorgiet. Roserne er Gertrude Jekyll og Jude the Obscure (før den sprang helt ud):


Queen of Sweden og Scepter'd Isle sammen med...

Lythrum salicaria, Kertepileurt og Violfrøstjerne 'Hewitt's Double'


Det er en vidunderlig tid på året, og skønheden ved de første tågede morgener, vækker både minder, beundring og lidt vemod...





Lad os håbe at September bliver mild og solrig, så vi kan nå at blive mætte af sommer inden de mørke måneder. Jeg ønsker jer ihvertfald en strålende September! :-)

Tusind Tak for jeres kommentarer! :-)

Lisbeth, hvis du læser med herinde igen... jeg så lige kommentarer om Wild Rover fra dit indlæg 7. Sept. Den Wild Rover jeg købte, er nemlig fuldstændig ligesom dem du nævner's erfaring: Syge blade og bladløs derefter, og svag vækst.
For nogle år siden fik jeg held med en stikling af den, som stadig står i drivhuset, og derinde er den aldrig syg, den vokser enormt og blomstrer fint.
Mit gæt er at din trives så godt fordi den får læ/lune fra væggen, det har jeg oplevet med mange andre roser, at bladene var langt sundere ved en væg.
Når det engang holder op med at regne (NU er jeg også træt af regn!) så tager jeg et billede derude, indtil da lige et par blomster billeder af Wild Rover i drivhuset:


Farven bliver lidt mere pink i drivhuset, men den er mørkere end på billedet. Det er en rose som trives i varme, uden at få meldug, og uden regn får den ikke stråleplet, så til jer der også har problemer med denne rose, så prøv at sætte den ved mur eller i drivhus.
Jeg har desværre ikke flere vægpladser, så jeg håber lidt endnu, at min købte plante pludselig vil trives, for jeg vil hellere nyde dens blomster ude i rosenstativet, end i en rosenjungle inde i drivhuset. 

Herunder et billede taget ind af drivhusdøren i sommers, af Lady Emma Hamilton i krukke på en bænk, men til venstre ses noget af Wild Rovers grene. Den går helt til loftet, med sidegrene som hænger med blomster (en ses i bunden af billedet)

Billedet til højre er fra i dag, se blot hvor sunde og fine bladene stadig er, når de aldrig bliver regnet på.
Det er dog langtfra alle roser som kan klare varmen uden af få meldug, men det kan Wild Rover sagtens (samt Margaret Merril, Bridge of Sighs og Lavender Flower Circus, som også er flyttet i drivhuset. Indtil nu har Lady Emma Hamilton og Evelyn heller ikke haft meldug, de står i krukke og flyttes ud noget af sommeren)


Held & Lykke med det! :-)

11 kommentarer:

  1. Oj så det blommar hos dig än. Vi har haft mycket torka så många blommor orkar inte med längre utan vissnar och torkar ner. Jag hoppas på en fin och skön höst nu efter sensommaren som väl inte varit så där väldigt fin här hos mig.Fjärlilsbusken har åxå börjat blomma hos mig och när solen är framme så kommer fjärilarna så härligt. Vilket fint spindelnät du fångat.
    Ha det nu så gott och hoppas du kan njuta sen sommaren.
    Kram Meta

    SvarSlet
  2. Smukt som i fe-land, sensommeren byder på mange dejlige haveoplevelser, så måske skal man ikke være så ked af det....men jeg har nu lidt svært ved at skulle sige farvel til sommeren - når man køre på godt og vel den sidste fjerdedel af klippekortet så må sommeren gerne vare lidt længere, suk !

    SvarSlet
  3. Smukke billeder fra dit eventyrland, sensommeren holder jeg også meget af, men det kunne være dejlig med sol i næste måned, så vi kan nyde den sidste del af sommeren, selvom vi skriver efterår i overmorgen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Igen så fine billeder fra din have, det er spændende at følge den udvikling haven har taget gennem de sidste år.
    At dine roser har klaret sommeren flot er glædeligt at høre, der er mange incl. mig selv der desværre har oplevet det modsatte.
    Jeg må have sovet i timen, så jeg har først set dit forrige indlæg nu. Nu må jeg se om jeg kan få fat i det Bolius fra Juni hvor din have er i. Og så glædede det mig at du skriver om Martine Guillot, jeg har selv 2 og de er så fantastiske. Lisbeth fik en her i gave her i foråret, så her hos dig kan hun se hvor stor den bliver :o)
    Masser af Rosenhilsner fra Linda

    SvarSlet
  5. Smukke smukke billeder
    Er totalt forelsket i din have, og ville ønske jeg kunne slentre en stille tur mellem alle de fantastiske roser.
    Med ønsket om en dejlig sensommer, vil jeg nyde dit indlæg endnu en gang.

    Lone

    SvarSlet
  6. The pictures are beautiful.
    I loved the garden.
    Janicce / Brazil

    SvarSlet
  7. Hold da op for nogle dejlige billeder, sikke en frodighed. Jeg plejer faktisk at sige at foråret er min bedste tid, men jeg tror efterhånden at jeg også mere hælder til sesommeren.
    Det ser virkelig flot ud med "fodpose" til Skærmliljerne.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  8. Dear Alice,
    your garden looks so lovely! The colour combinations are very beautiful. I love such combinations of pinks and purples. Your sweet peas look fantastic! I also grew many sweet peas from seed this year, but the plants haven´t been doing well at all. I think it was too hot and dry for them in my climate this year. I will sow some sweet peas again next year and hope they will do better next year. I would love to have sweet peas as beautiful as yours in my garden. Enjoy your garden!
    Best wishes,
    Lisa

    SvarSlet
  9. Wow ! Your garden is so beautiful !! That's a great place to relax !!
    Greetings

    SvarSlet
  10. QUE LUGAR TAN HERMOSO!!!ESAS FLORES SON PRECIOSAS.

    SALUDITOS

    SvarSlet
  11. Beautiful pictures from your wonderland, in the late summer I also love it a lot, but it could be nice with sun next month so we can enjoy the last part of the summer even though we are writing autumn the day after tomorrow.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...