søndag den 16. juli 2017

Tiden flyver afsted...

Det ville være dejligt hvis tiden gik lige så hurtigt om vinteren, som den flyver afsted her i sommermånederne! Jeg kan slet ikke forstå hvordan den første halvdel af sommeren kunne gå så hurtigt... Heldigvis er vi jo stadig midt i årets allerbedste tid!!!! :-)

Mine lavendel blev beskåret rimelig hårdt for 2 år siden, fordi nogle var blevet for store, mens andre af de forpjuskede lavendel jeg reddede ud af skyggen, stadig var ranglede små planter.  Det er virkelig en balancegang at beskære dem så hækken har god fylde, uden at planterne bliver så store at blomsteraksene vælter. I år er det lykkedes, og de blomstrer meget smukt og danner en harmonisk hæk:



Herover kan man se farvespillet hvor der er udfyldt huller med købte planter i en lidt mørkere tone.
Læg mærke til nyremos og firling mellem stenene, dem har jeg plantet i små totter når jeg fandt småplanter i krukkerne og bedene. Jeg kan godt lide når belægning har patina og ser tidløs ud, og derfor valgte jeg at bruge de fliser med mest "flisepest" og alger, hvorimod de "rene" fliser blev lagt langs hækken.

Morgensol-siddepladsen herunder (hvor der var spejlbassin) er jeg simpelthen blevet så glad for! Der er blevet plads til krukker, og det midterste bed er blevet så yndigt:




Herunder samme vinkel og aftenlys en måneds tid senere:


Kongelys, Verbascum chaixii album ´Wedding Candles´



Læg mærke til rosen Veilchenblau bag bænken... Jeg elsker bare den rose!



Ja, dette haverum med morgensol bænk, har virkelig udviklet sig til "Haven´s Hjerte"


Bedene foran huset er også groet godt til, her et kig langs terrassen. Man kan næsten ikke se drivhusene i baggrunden.

En del roser er færdige med at blomstre nu, og flere er på retur, men det har været en meget fin rosensæson, på trods af at jeg fandt stængelsyge i flere roser i foråret. Giardina havde således en stor stamme som måtte skæres væk, men Paul Noël viste sig sagtens at kunne udfylde pladsen på rosenbuen helt alene! Dens blomstring var virkelig smuk i år (den er knap 6 år gammel):


 
Paul Noël er plantet på buens venstre side, hvorfra den sender sine lange grene henover rosenbuen, videre ind langs vægdrivhuset og rundt langs muren, derefter ud langs terrassens bagvæg hvor den hænger henover terrassetagets yderste hjørne ved tagrenden og blomstrer sammen med New Dawn og Julia Correvon. Dens længste skud er 10 m lange!:

Dejligt at få dækket den grimme tagrende! :-)

Martine Guillot er endnu en rose med umådelig vigør. Jeg havde f.eks aldrig turdet at plante en Mme. Alfred Carriére som klatrerose ved vores blot 3 m høje husmur, men Martine er næsten værre end madammen! 
Selv i næsten 3 m højde, sender Martine kraftigt armerede grene til tops, som er 1½-2 cm i diameter, lodret op... ofte lige op i taget under tagrenden. Jeg har kappet et utal af sådanne store vildfarne grene, og selv hendes blomsterskud er minimum en halv meter lange, med resultatet at grenene hænger langt ned når blomsterne tynger. 
Det er selvfølgelig rart at man kan nå blomsterne blot ved at stille sig på en stol, men det skygger umådelig meget med sådan en voldsom Martine-parasol af løv og blomster. Hun er dog hurtig tilgivet, for blomsterklaserne er fantastisk smukke, og duften er vidunderlig og luftbåren:




Jeg er så glad og stolt... min have er i Bolius´Juni nummer! Billederne er taget sidste år, og som tiden gik, var jeg ret sikker på at artiklen ikke var blevet til noget... men så for en uge siden kom min veninde med bladet... Wow, hvor det giver et sus af lykke, at se sin egen have på tryk!!! Jeg er så taknemlig og glad for at måtte opleve dette!!!! :-)
Der ligger endnu flere billeder på Bolius´  hjemmeside Her, end der er vist i artiklen. Her et par billeder fra den 6 siders artikel:



Til slut lige nogle buketter af roser som blev reddet ind før et voldsomt regnvejr. Til venstre William Shakespear, i midten Princess Alexander of Kent og Mme. Isaac Péreire, til højre er der flest Jude the Obscure og de rosa er Queen of Sweden/Scepter´d Isle, og i baggrunden er den lyse Albertine og den rosa Wrams Gunnarstorp.



Den lyse buket blev så smuk, ikke mindst da der også kom The Pilgrim i. Når jeg plukker inden et regnvejr, lader jeg normalt blomster med sideknopper blive siddende, men Jude the Obscure tåler slet ikke voldsomt regnvejr, så der er rigtig mange knopper af den rose i buketten. På 2. billede herunder, ses desuden Gloire de Dijon. Buketten duftede helt fortryllende, og blev stornydt i nogle dage:






Dejligt med sådan en regnvejrsdag, så man endelig har tiden til at sætte sig ned og reflektere over sommeren og haven, og lave et indlæg. Det har været en fornøjelse at få gennemset og sorteret billeder, og jeg håber at I vil nyde hvad jeg har valgt at vise fra min lille plet i haveuniverset!


Tusind Tak for jeres søde hilsner & kommentarer! :-)  og Tak til Malene for oplysningen om at Bolius bladet kan hentes gratis hos Jysk, det anede jeg ikke, så jeg skyndte mig selv at cykle til nærmeste Jysk for at få et par blade. Jeg googlede bladet og fik oplyst at det også kan hentes hos Idemøbler, Flügger, Bauhaus og Estate.

Der er et par ting der ærgrer mig i artiklen, hvor det lyder som om jeg ikke kan lide taks & buxbomhække. Misforståelsen er nok opstået fordi jeg fortalte, at jeg ikke fra start af havde forestillet mig haven i så stram grundplan som den er blevet, og da slet ikke med hække rundt om bedene. 

Lavendelhækkene er lavet af en lang række lavendelplanter som stod i haven, og som skulle flyttes da jeg opdelte haven i 3 rum. I den forbindelse har jeg altså aldrig fældet et gammelt æbletræ... kunne ikke drømme om det, tværtom ville jeg ønske at jeg havde sådan et gammelt træ... men jeg har fjernet en gammel rådden æbletræstub, da jeg ændrede på stien i haven.


Til spørgsmålet om roserne: Paul Noël remonterer, men kun sporatisk, den ser slet ikke ud som billedet ved anden blomstring. Jeg elsker dens frugt/æbleduft, så jeg er lykkelig for at den overhovedet remonterer! :-)

Martine Guillot minder meget om sin forælder: New Dawn, blot er næsten alt ved hende i dobbelt størrelse (blade, grentykkelse) og blomsterne lidt større og med lidt flere kronblade, men den er ikke tætpakket med kronblade som mange gammeldags roser. 
Jeg har ikke oplevet at den rådner i knopperne, men ligesom New Dawn kan den få sammenklistrede blomster/knopper når det har regnet meget, men ikke så slemt som mange andre roser.

Det er en fransk rose, opkaldt efter forædlerens frue: Martine, og den har aldrig været almindelig til salg i Danmark. Da jeg købte min i vinteren 2012/13 kunne den kun købes hos Rosenposten. 
Martine Guillot remonterer rigtig fint.

Den hvide spirblomst er en kongelys, ´Wedding Candle´ Den er bare så smuk! :-)

12 kommentarer:

  1. Hej Alice
    Herligt med et indlæg fra dig, der er altid mange dejlige blomster at se på, det er en skøn have, du har. Tillykke med artiklen i Bolius, det tager altid meget lang tid, inden de bliver trykt synes jeg, men endelig lykkedes det. Det er en dejlig fornemmelse at se sin have i et blad, det blad kan man vist ikke købe, jeg har aldrig set det. Buketten er meget smuk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Alice.
    Du viser som altid så dejlige billeder, at jeg sidder her og savler!
    Det må vist være Danmarks dejligste rækkehushave du holder dig. :-)
    Sikke en dejlig morgenterrasse du viser. Jeg har ikke fanget hvorfor du har nedlagt dit spejlbassin, det synes jeg ellers var umådeligt sødt. Men fint ser det absolut også ud, som du har fået det lavet nu.
    Sjovt, jeg har lige været i Jysk i dag, og selvfølgelig taget deres gratismagasin med hjem. Jeg havde bare ikke nået, også at bladre i det. Sikke en fin artikkel. Flot det fylder SÅ meget i bladet. Hold nu op.... Nu har jeg slået bladet op, og så vil jeg glæde mig til at læse det i morgen formiddag. Nu er jeg nemlig på vej i seng.
    Paul Nöel har Ernst Jensen også givet mig lyst til at købe. Nu fik jeg sørme lige lyst til det igen! Men inden jeg går ud og graver en af de andre roser op, og skifter jorden, vil jeg lige høre dig ad, om den også remonterer så meget, at man reelt kan tale om en remontering?
    Min svigermor har kasseret hendes Maritime Guilot, fordi knopperne rådnede hver gang det regnede. Men det problem har du måske ikke? Jeg har hørt fra andre, at jeg gjorde en fejl, da jeg ikke fik den redet hjem til mig!!!?
    Som altid var der god inspiration på din blog, så tak for det. :-)
    Du må lige have fortalt Lisbeth, at man godt kan få Bolius' blad sendt hjem til sig, man skal bare selv betale for portoen. Selve bladet er jo gratis.
    Fortsat rigtig god sommer.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  3. Such a wonderful garden and everything looks perfect!!!

    SvarSlet
  4. Det er da virkelig en eventyrhave du har skabt! Hvor er der smukt. Du har da helt klart knækket koden til både roser og lavendler og må glæde dig over frodighed og trivsel i din eventyrverden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  5. I so much like Your garden. Wonderful. Compos and so beautiful roses. It can be seen they have very caring grower.

    SvarSlet
  6. Jeg vil gerne takke dig fordi, du er simpelthen så god til at beskrive dine roser. Når jeg googler på de forskellige roser, som jeg kunne tænke mig, så dukker din beskrivelse af rosen næsten altid op med den bedste beskrivelse...du beskriver på godt og ondt. Så du har nok noget af skylden for hvilke roser, som gror i min have - og tak for det:-)
    Mange hilsner fra Bente

    SvarSlet
  7. Det er da fantastisk hvad du viser her, både lavendlerne og roserne og sikke nogle buketter 😊 Jeg er helt vild med dem. Også den smukke Martine og Paul Noel, jeg vil også gerne høre om dens remonterende evner. Tak for et skønt indlæg og tillykke med annoncen i Bolius.

    SvarSlet
  8. Åhhhhh.....
    Det er bare det eneste jeg kan skrive hvergang jeg ser dine indlæg
    Der er så umådeligt smukt i din have, og jeg drømmer om at lave min på samme måde. Men har vist ikke helt talentet.
    Hvor er det godt den artikel blev udgivet, så mange flere får lov til at nyde dit smukke univers

    Rigtig god aften
    Lone

    SvarSlet
  9. Hey Alice,
    Så forandret haven ser ud nu i forhold til jeg så den ..ik for så længe siden ....meget smukt 😍
    På billederne lige efter dem med den lækre bænk på...er der nogle høje hvide blomster med en mørk plet....hvad hedder disse ? Hvor er de dog smukke 💕💕

    SvarSlet
  10. It's really a fairytale garden you've created! Where is it beautiful? You have obviously broken the code for both roses and lavender and to enjoy the lushness and well-being of your adventure world.

    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=5032785279229004013&postID=2973244706293243798&page=1&token=1502833239087

    SvarSlet
  11. That's just the only thing I can write every time I see your posts
    There is so immensely beautiful in your garden, and I dream of doing my same way.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...