tirsdag den 28. juli 2015

Dejlige kombinationer


som jeg kan takke jer i blog-verdenen for! Jeg har lært mange nye stauder at kende, efter jeg begyndte at læse blogs, og det var skønt at opdage at jeres begejstring var lige så stor som min egen, når en nyopdaget staude... som løbeild dukkede op på de forskellige blogge.

En af disse, er den dobbelte: Geranium pratense ´Plenum Violaceum´ som her er i vidunderligt selskab med en skærmplante fra vejkanten. Jeg har spredt frøene med rund hånd, og jeg syntes denne er landet helt perfekt!:


Skærmene virker "dunede" at se på, eller som om der var lavet en udviskende foto teknik rundt om dens blomst, og det ser drømmedejligt ud sammen med geranien. De har begge unge blomsterskud som hænger elegant mens de venter på at det bliver deres tur til at spille hovedrollen i toppen af planten:


Lyserød røllike er en anden staude jeg aldrig havde hørt om før jeg begyndte at blogge. Den hvide har jeg altid holdt af i naturen, og jeg er glad for at den fandtes i min nuværende have da jeg flyttede ind.
Jeg købte straks en som i følge skiltet var lyserød! (senere viste den sig at være to-farvet gullig-rød! Jeg tror heldigvis at roserne har kvalt den, for den blomstrer ikke mere)

Mens jeg endnu ventede på dens blomstring, skete underet! Jeg fik pludselig øje på den fineste lyserøde røllikeblomst helt ude ved hækken, under æbletræet! Den stod i dyb skygge og blomstrede derfor senere.
Uvidende har jeg vadet rundt i den når jeg klippede hæk, og derfor ikke anet at min have rummede en rosa skat!
Den blev forsigtigt delt og plantet ud i bedene, og i dag er der så rigeligt af den blandt roserne, at jeg kan knibe de ældste af, for der er altid nye i udspring:


På begge billeder er den i selskab med Scepter´d Isle


Stjerneskærm er ligeledes en staude jeg levede i lykkelig uvidenhed om, men kun indtil jeg så den på jeres blogge! I dag kan jeg slet ikke undvære de fine grafiske blomster, og udover den hvide her, har jeg den i rosa:


Roserne er Alan Titchmarsh og Geoff Hamilton.


Lythrum ´salicaria ´Blush´ kendte jeg heller ikke, men jeg elskede den alm. vilde sort, så ´Blush´ var et must for mig, efter at have set den! Middelhavsprydløg er jeg også lykkelig for at være blevet præsenteret for, for den er uundværlig i haven:


Rosen Crown Princess Margareta faldt jeg for efter at have set den fra flere bloggere´s haver, den er utrolig smuk når den bleger lidt og jeg er rigtig glad for den:


Hydranga ´Limelight´ blev jeg også først bekendt med her i blogverdenen, og jeg var solgt på stedet!
Her danner den en smuk forgrund for den hvide lilje jeg plantede ud i bedet i efteråret. Heldigvis er liljen ikke ren hvid, men springer ud i de smukkeste "Måneskinsgule" toner. Skønt farveudtryk som Claus Dalby har præsenteret os for! :) Navnet rammer farven præcist og giver også en smuk accociation så man uundgåeligt kommer til at elske farven:


Liljen herover er købt for 3-4 år siden, i enten Brugsen eller Netto. Den hedder: Asiatic White.

Rosa slangeurt, kranssalvie, mørkløvet sølvlys, rosa mjødurt, prærielilje og den rosa gederams ´Stahl rose´ (som jeg har vist i tidligere indlæg) er også nogle jeg først lærte at kende da I viste planterne på jeres blogge, så I skal have Tusind Tak allesammen for at have beriget min have! :)

Billederne er fra den forløbne uge, hvor jeg har haft travlt med at klippe visne roser og lavendel, samt forberedelse til week-endens 2 fødselsdage. Jeg elsker at være hjemme i haven på denne tid af året! :)

Problemet med ikke at kunne kommentere, tror jeg hænger sammen med at jeg ikke kan "logge ind". Når jeg er inde på bloggen som den ses på internettet, står den altid på: "Log ind" i øverste højre hjørne, der sker imidlertidig ingenting når jeg trykker.
Mens alting fungerede indtil i efteråret, husker jeg ofte at have prøvet at skrive en kommentar på andres blogge, men ikke kunnet udgive den, før jeg havde logget ind.
Jeg må jo nok hellere henvende mig til Blogger med problemet...

19 kommentarer:

  1. Du kan altså noget med plantesammensætninger, Alice! Det ser så smukt ud i dine bede!
    Man skal ikke være logget ind på Blogger for at kunne kommentere, men for at kunne skrive i sin egen blog, så det lyder mærkeligt at du ikke er logget ind ...?! Spændende om Blogger svarer dig. Kan du heller ikke kommentere hvis du bare gør det som "Anonym"? Men, i hvert fald: Skønne billeder du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist ikke helt korrekt Nana. Hvis ikke jeg er logget ind, kan jeg heller ikke kommentere. Der er et lille flueben et eller andet sted i indstillinger, hvor man kan vælge at forblive logget ind. Hvis jeg kommenterer, efter at have være logget ud, beder den mig logge ind, når jeg forsøger at udgive min kommentar. Jeg ved nu, at INDEN jeg logger ind igen, skal jeg lige kopiere, det jeg har skrevet, for ellers skal jeg begynde forfra efter at være logget ind. Bagefter kan jeg så sagtens kommentere.

      Slet
  2. Jeg tilslutter mig Nana, du er virkelig god til at lave plantekombinationer. Hvis jeg bruger bloggen på Google Chrome har jeg aldrig problemer, men på IE opfører den sig mystisk.

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder du viser igen igen Alice, smukke kombinationer alle som en. Jeg har også haft mange rølliker i andre farver, i år er de fleste hvide, det er lidt ærgerligt. Mon du har set min nye Lythrium, som jeg præsenterer i dag, den er også fin.
    Kan du ikke logge dig ind på google og lade være med at logge ud igen, så vil jeg tro, det dur, men jeg er bestemt ikke sikker. Det er da et forsøg. Du burde også kunne kommentere som anonym? Sønner plejer at være gode til at hjælpe, kan din ikke hjælpe dig :)
    Kh Lisbeth
    jeg har været inde og kigge på din rosenfane, du har nogen spændende roser, så jeg lader mig inspirere. Vi har også mange af de samme.

    SvarSlet
  4. Smukke farvekompositioner :)

    Det er nok noget af det bedste ved at følge med i haveblogs; man opdager planter man aldrig før havde hørt om...men det kan nu også blive en dyr omgang...haha ;)

    SvarSlet
  5. Hej Alice.Jeg håber du får løst dit problem med at kommentere.Jeg har selv haft problemer med log ind...................men fik hjælp af Google.
    Og det er da bare noget af det bedste ved at blogge................nemlig at blive inspireret til nye blomster og dejlige kombinationer.
    Du er bare suveræn til det.Den creme lilje har jeg brugt i min header..................og har også masser af rosa røllike.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  6. Du er altså meget dygtig til at sammensætte de rigtige blomster så det ser godt ud. Det er skønt vi kan inspirere hinanden :o)
    Jeg er tit inde på din blog og kigge billeder.
    Jeg håber at blogger kan hjælpe dig med dit problem, så du kan logge ind og kommenterer.
    Kh Linda

    SvarSlet
  7. Så utrolig flotte kombinasjoner du viser! Ja, det er fantastisk hvor mye inspirasjon man kan få i bloggverden! En av grunnene til å vise bilder og skrive om hagen er jo også å kanskje gi andre gode ideer! Og så er alle så vennlige og kommer med fine tilbakemeldinger og gode råd og sånn! Joda, blogging er en glede, og din blogg er en som er kjekk å følge! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
  8. Ja, man lærer utrolig mye fra hverandre gjennom bloggen. Stjerneskjerm har jeg ønsket meg lenge, har prøvd å så fra frø, men det ble ikke noe. Lyserøde ryllik skal jeg imidlertid skaffe meg. De var veldig fine sammen med rosene:-) Fortsatt god sommer!
    Beste hilsen, Berit

    SvarSlet
  9. Hej Alice!
    Vidunderlige og smukke billeder og sammensætninger! Ja man finder meget inspiration rundt omkring, også i roserne her hos dig:-), Sjovt med dine røllike, jeg købte i den gul/orange farve, og i år er alle i hvide og rosa toner, som de vilde der var i forvejen. Tror jeg skal have flyttet min ene stjerneskærm, den gør ikke meget væsen af sig. Håber blogger kan hjælpe med problemet.
    Hilsen fra Anette

    SvarSlet
  10. Hvor er det skønt at høre, at du er blevet inspireret af blogverdenen. Jeg var også lykkelig, da jeg i sin tid fandt Claus Dalbys blog, for den førte en masse med sig. Der gik et lys op for mig, efter at have fulgt den et stykke tid. Jeg har desuden mødt en masse søde og inspirerende mennesker som følge deraf. Min have ville heller ikke se ud som den gør, hvis ikke det var for blogverdenen. Når det er sagt, er det også en tidsrøver, og mange er sivet væk med tiden.

    Jeg giver koret herover ret i, at du har en meget fin sans for sammensætninger. Smag og behag er som bekendt forskellig, men jeg synes utroligt godt om dine valg af planter.

    PS: Inden jeg trykker på "udgiv" kan jeg se feltet oven over, hvor der står "Kommenter som: Nette (Google)". Hvis ikke der stod det, ville jeg kopiere denne tekst og logge ind, hvorefter jeg ville indsætte den kommenterede tekst. Ovre til højre under denne tekst, står der "Log ud". Jeg går ud fra, at der ville stå "Log ind", hvis ikke jeg allerede var logget ind. Ved ikke om det giver mening for dig.

    SvarSlet
  11. Hvor har du købt hvide liljer henne?
    Jeg synes, at det er svært at finde andre farver end orange, gul, rød og lyserød, vil ønske, at det var lettere, selv de røde vi har i vores have er faktisk købt i urtepotte og ikke i som knogle som man selv lægger i jorden, men vi plantet dem så fra urtepotterne og ud i haven...
    Jeg har nemlig holdt meget øje med Billige Blomster ved Århus, for at se om de havde andre farver, men ej opdaget jeg nogen andre farver end dem vi allerede har i haven...

    SvarSlet
  12. Jeg giver dig ret, sikke en masse nye planter man har lært at kende gennem bloggen - jeg er blevet forelsket utallige gange (i blomsterskønheder) og nu er det galt igen.....den dobbelte Geranium..... suk!

    SvarSlet
  13. Jeg tilslutter mig koret af heppere - det ser virkelig fortryllende ud og jeg er vild med dine kombinationer. Det kan godt være at du har hentet inspiration til det i blogverdenen - hurra for dette univers - men jeg er så lige blevet inspireret til den første kombination, du viser.
    Mht. kommentarer, så har Nette ret - men jeg har også erfaret at Internet Explorer driller og bruger nu kun Chrome.
    Håber det klarer sig for dig.

    SvarSlet
  14. Det er virkelig sant at dette er nydelige kombinasjoner, og av flotte planter. Det er så inspirerende å få se. Ha en riktig fin helg.

    SvarSlet
  15. Bloglivet tilfører så mange nuancer i havelivet, som jeg slet ikke havde troet muligt. De andre har allerede sagt det, men jeg må tilslutte mig at du har fundet nogle meget skønne partnere, der klæder hinanden. Godt du fik reddet den lyserøde røllike ud af hækken, for den er da bare bedårende. :o)

    SvarSlet
  16. Jeg faldt ved en tilfældighed over din blog for et par uger siden, og hold da op hvor har den bare sat gang i drømmene! Sikke en fantastisk have du har lavet - og sikke mange fantastiske planter og roser du viser os! Du er helt sikkert også en stor inspirationskilde for andre, som andre har været for dig!
    Takket være dine smukke billeder er jeg nu gået hen og blevet forelsket i roser. Hold op der er mange smukke!
    Det er noget skidt..... For jeg deler skel med skoven, og deler til tider min have med rådyrene...... Det ser dog heldigvis ud til, at de spiser sig mere eller mindre mætte hos mine 2 naboer, inden de kommer her efter desserten - høstanemonernes knopper!
    I de 3 år jeg har boet her har jeg aldrig nået at se hvilken farve høstanemonerne egentlig var. Men i år må regnen have holdt rådyrene væk - og jeg har kunne konstatere, at mine høstanemoner er lyserøde :o)
    Roserne...... Dem må jeg nok holde på min hævede terrasse, hvis jeg vil se dem i blomst - uden et højt hegn omkring. Men jeg skal helt sikkert have mig nogle af de smukke roser du har vist os!
    Men som en lille kuriositet kan jeg fortælle, at af de 3 roser jeg rent faktisk har her i haven - så rører rådyrene slet ikke Rose Mundi! De 2 andre, som jeg ikke kender navnene på, gnasker de lystigt af.

    SvarSlet
  17. Hvor har du dog bare ret i at man bare får SÅ MEGET inspiration og viden fra de mange forskellige blogge, det er virkelig uundværligt og SÅ dejligt, det kan jeg kun tilslutte mig.
    Du får da virkelig også selv givet inspiration fra dig med alle de mange flotte plantesammensætninger du viser på de mange fantastiske billeder. Jeg må ud og have fat i en Geranium pratense ´Plenum Violaceum for den er da virkelig bedårende.
    Godt du fik reddet din røllike for den er da bare så fin.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  18. Som alltid bjuder du på helt underbara bilder av din fantastiska trädgård! Måste hitta rosen Scepter´d Isle som jag sett hos dig så mycket men har aldrig sett den här i Sverige!!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...