tirsdag den 23. oktober 2012

Ærenpris er en ære at have...


Jeg hørte engang, at man i England værdsætter tusindfryd og ærenpris i græsplænen højt, og det er jeg meget enig i. Det giver en smuk varieret plæne, samt en god sanseoplevelse at ligge eller sidde på plænen og nærstudere de yndige små blomster.
Jeg har det forløbne 1½ års tid udvidet bedene, hvorved græsplænen er blevet afrundet i formen, istedet for helt firkantet som da jeg flyttede ind. Når jeg graver en græstørv op, masserer jeg alt jord ud af den før jeg kasserer den, og hvis der sidder tusindfryd eller ærenpris imellem græsset, så løsner jeg disse planter forsigtig og planter dem rundt om i bedet hvor der er plads. Ærenpris har trådtynde stængler og lille bitte rodnet, så de er meget lette at prikle ud, og så overlever de 100% på trods af at de ser så skrøbelige ud. Jeg er blevet overrasket over hvor godt de klarer sig under stauder og roser, og det ser fortryllende ud som bunddække.

Ærenpris som bunddække minder meget om stueplanten Husfred
Derfor prøvede jeg det som bunddække i en potteplante hvor der ikke var plads til at skrue en pottet vækst ned



Disse er plantet for mere end 2 mdr. siden og det fungerer rigtig godt :)



De er også smukke mellem sten, sammen med krybetimian, små sedum og trædebregner

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...