tirsdag den 16. maj 2017

Tulipaner og kaffegrums


Egentlig synger tulipanerne på sidste vers, men sådan en dejlig morgenstund som i går, ser de stadig knitrende friske ud. Det er utrolig så længe de blomstrer i år, jeg husker tydeligt hvor hurtigt de brændte af sidste år.
Her ses det brede tværgående bed som ligger parallelt med terrassen, og danner adskillelse til havens rum. Billedet er taget nede fra drivhusene så man kan nyde skoven som baggrund:



I forgrunden er det Magic Lavender, derefter den lyse Sweet Love og længst væk er det Negrita og Purple Prince. På billedet herunder, er det samme bed, men set fra have siden af bedet:


Som man kan se på 2. billede, nede i højre hjørne, så var Prærieliljen endnu ikke sprunget ud i går, men her til morgen gnistrer den festligt om kap med himmelblå Forglemmig og Kærmindesøster:




Det er da lige til at komme i godt humør af! Jeg elsker bare disse blå blomster! Sidste år var Camassia sprunget ud før midten af Maj, så de 10 dages forspring havens vækster havde tidligere i foråret, er tabt igen på grund af den lange kølige periode.
Tulipanen Sweet Love herunder, er den eneste som stadig ser helt frisk ud, det er kun dens farve som har ændret sig en smule:


Billederne herunder er fra starten af Maj, og forrest ses Sweet Love´ nyudsprungne ferskentoner. I højre side ses de slanke pink/hvide botaniske tulipaner Lady Jane, når solen skinner åbner de sig helt op til hvide stjerneblomster:




Forrest Magic Lavender, med Negrita, Purple Prince og Sweet Love. Den hvide i venstre side er Purissima.
Tidlig på foråret tror man næsten aldrig at haven vil komme til at ligne sig selv, men lige pludselig begynder man igen at kunne "se" haven og at kunne nyde synet! :-)


For 2 år siden læste jeg om kaffe som middel mod dræbersnegle, og efter lidt reseach på google, som bekræftede at kaffegrums havde andet end jordforbedrende egenskaber, (og at regnorm ligefrem elsker det) begyndte jeg at stable mine brugte kaffefiltre til de var tørre og kunne udstrøs i haven.

Dengang, for to år siden, kom jeg så for sent igang til at give den bageste skovdel af haven et ordentlig drys, før hosta, dagliljer og andre jorddækkende vækster (som jeg har stående tæt dernede) allerede var vokset til, så den første sommer var det tydeligt, at hvor haven generelt ikke havde nær så mange snegle som normalt, så var der flere dræbersnegle dernede i skovhaven! Sneglene mistrives helt tydelig af den kaffestrøede jord, men umiddelbart kunne det tyde på at de snarere søger væk end ligefrem dør af det.

I år er det anden vinter at jeg har samlet alt mit kaffegrums (ca. 2 spandfulde på en vinter) og så har jeg især strøet det ud i skovhaven, samt andre steder som bliver hurtigt dækket af planter, derefter bliver der strøet ud ad libitum, når jeg igen har nok tørret kaffegrums. Det fungerer virkelig godt, jeg havde langt færre dræbersnegle i den rimelig fugtige sommer sidste år, mens de fleste herude syntes at der var kommet flere end sædvanligt.
Apropos overskriften, så har jeg bemærket at sneglene er ret glade for løgvækster, så de skal have et ekstra drys når de afblomstrer.

Da jeg læste om det for to år siden, stod der, at det var endnu mere effektivt at sprøjte med kaffe. Jeg husker ikke om vi taler procent eller promille, men jeg husker at en kop alm. kaffe indeholdt 0.3... og at sneglene dør af styrken 0,1 koffein, dvs. at en kop kaffe blandet med 2 kopper vand giver en effektiv "sprøjtevæske" mod dræbersnegle.
Jeg holder mig nu til udstrøning af mit brugte kaffegrums, for det føles nu lidt mere som grøn tankegang! :-)

9 kommentarer:

  1. Jeg synes ikke at kaffegrumsen holder bæsterne helt væk.... men bloggen "Grønne Nedslag" http://g2karsten.blogspot.dk/2016/04/kaffe-til-morgensneglen.htmlhar
    lavet nogen eksperimenter - og frysetørret og ren ubrugt kaffe DET kan de ikke li'.... jeg kender godt frasen "hvad vil du byde uventede gæster", meeen alligevel det kan jo blive lidt dyrt at give dem Gevalia hver aften.
    Smukke dejlige tulipaner, lidt glæde har vi da haft af det kolde forår :-)

    SvarSlet
  2. Det ser fantastisk smukt ud med tulipanerne og prærieliljerne. Er tulipanerne af den slags der kommer igen ? Synes der er lidt dyrt og så meget besværligt at plante nye hvert år. Har derfor kun "Queen of night" og "Jackpot". De er meget trofaste.
    Interessant med kaffegrums. Ophører virkningen, når kaffegrumsen bliver vådt ?
    Har tidligere set indlæg med dine smukke smukke blåregn. Nu vare det ikke længe, før det smukke syn igen kan nydes :-)

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
  3. Hej. Hvor er din have smuk. Det var helt idyllisk at se billederne! Tak for info om kaffegrums, det lyder effektivt.

    SvarSlet
  4. Hej Alice, hvor har du dog mange smukke tulipaner:o) det må blive mit projekt til efteråret at få sat en masse løg.
    Prærieliljen er bare så smuk. Vupti..så røg der sådan en på ønskelisten.
    Jeg kan se der også er godt gang i dine roser :o) Åh hvor jeg dog glæder mig til de begynder at blomstre.
    Har du ikke lyst til at komme med til Samsø og besøge Lisbeth her d.29 maj ? hvis du har så kan du sende mig en mail. min mail er mutti.linda@gmail.com
    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
  5. Det kunne være hyggeligt, hvis du vil med over og se min have, du er meget velkommen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  6. Kære Alice
    Din have er altså et rigtigt eventyr. Der er så smukt og alle dine tulipaner er så skønne. Tror jeg vil gå amok i år og sætte rigtigt mange løg, så jeg kan nyde det næste år. Uhhh det er altså farligt at følge alle jer dygtige have bloggere.
    Vi har fået et par moskusænder hos fru Pedersen, som efter sigende skulle tage dræbersneglene. Håber det virker. De tager ikke mine blomster som mange har sagt de gør. Så håber det fortsætter sådan, og deres lidt store klatter, gøder jo haha... 😂

    Rigtig god dag
    Knus Lone

    SvarSlet
  7. These are lovely garden pictures, Alice! I really like your colour scheme! Enjoy gardening!
    Best wishes,
    Lisa

    SvarSlet
  8. Hi, I loved meeting your very nice garden.
    Janicce

    SvarSlet
  9. these are lovely garden pictures, alice! i really like your colour scheme! enjoy gardening!
    หนังใหม่

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...