lørdag den 4. juni 2016

Sommer og roser :)

Varmen har virkelig sat gang i blomstringen og Hurdal rosen forvandlede sig på et døgn, til et eventyrligt rosentræ! Den blomstrer blot een gang, og dufter ikke synderligt, men til gengæld har den lige det der... noget, som gør den helt magisk smuk. Den er ligesom roserne males i eventyrbøgerne:


Da jeg fik billederne i computeren, fik jeg til min overraskelse øje på at Mme. Alfred Carriere også er sprunget ud i toppen, bagved Hurdal rosen:


Ved krukke hjørnet er La France også sprunget ud. Desværre er hjørnet lidt rodet at se på, men La France er ikke vild med nordens kulde, så den blev plantet her pga. den lune mur, og ser ud til at stortrives her:


(Dagen efter det første billede af La France, det går bare så hurtigt i varmen.)

Herunder er det Alchymist og Gloire de Dijon, som ligeledes nyder pladsen op ad den lune mur:






Ude i bedene er Souvenir de Mme. Auguste Charles begyndt at blomstre, og helt oppe i toppen er Erinnerung an Brod også ved at starte sin årlige overdådige blomstring:




De dejlige Iris Germanica fra min gamle have, trives heldigvis langs huset. Jeg mistede over halvdelen af dem det første år i denne have, fordi jorden her er for muldrig og fugtig for dem.

Herunder er det den skønne rugosa rose Hansa, som er en ekstrem hårdfør rose der klarer sig i bagende hede og tørke, langs sydmuren af boligforeningens fælleshus. Nogen har brokket sig over at den aldrig blev passet, så for at undgå at den bliver fjernet, er jeg begyndt at luge og beskære den lidt. Jeg nyder i den grad udsigten til den fra mit køkkenvindue.


Tak for jeres hilsner! :)
Man bliver selvfølgelig glad når roserne går igang med at blomstre, men jeg havde håbet på et ordentligt regnskyld først. Varmen og tørke får blomsterne til at brænde alt for hurtigt af igen.
Allerede her til morgen er flere sprunget ud; Rose de Rescht, Rhapsody in Blue, Paul Noél, Geoff Hamilton og Wrams Gunnarstorp, men mine morgenbilleder blev ikke gode af dem, derimod lykkedes det med Ina an Mona, som ses herunder:


Læg mærke til den dejlige "buket" af Iris bag rosen:



Aïcha har blomstret nogle dag, men blomsterne bliver hvide og slatne lynhurtigt, heldigvis fik jeg lige fanget en gul blomst her til morgen :)

Herunder er det endelig den rigtige Warszawska Nike som blomstrer, det første eksemplar jeg købte, viste sig at være Julia Correvon. Denne er jeg meget glad for endelig at have i haven:


Multi Blue har blomstret nogle dage, det er en klematis jeg holder meget af. Læg mærke til roserne i baggrunden, det går altså rigtig stærkt i disse varme dage!



Rigtig god sommer til jer! :)

6 kommentarer:

  1. Skønt med alle dine roser, nyder dine billeder af eventyrhaven som du så tydeligt har

    SvarSlet
  2. Skønt med alle dine roser, nyder dine billeder af eventyrhaven som du så tydeligt har

    SvarSlet
  3. Det ser så dejligt ud, dine roser er noget længere end mine.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Din haves skønhed er så fantastisk og lige nu hvor både Clematis og roser er gået igang med blomstringen ja så bliver man altså bare så overrasket og glad hvergang noget nyt åbner sig for øjet.
    Masser af rosenhilsner fra Linda

    SvarSlet
  5. Hvor ser det skønt ud , Alice. Vil du ringe til mig eller tjekke din mail? 😊

    SvarSlet
  6. Så morsomt at du har Hurdalsrosen! Og din La France er riktig flott.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...