mandag den 29. juni 2015

Hørte jeg nogen sige: "Rosens dag" ?

Så kan det da lige være at jeg vågnede op! Årets højdepunkt og tiden til "nydning"!
Desværre står haven endnu ikke i fuld rosenpragt, men de fleste har forsigtigt sendt en ballerinapyntet blomst afsted til det store bal.
Et par stykker tog glæden på forskud, og er allerede i afblomstring: Hurdalrosen kunne ikke vente med at træde dansen, eller måske foretrækker hun akelejer som kavaler... Det så helt vidunderligt ud, og jeg kan næsten ikke forestille mig en smukkere start på festen:



Allerede i Maj var der feststemning oppe under drivhusets glastag. Det er altså et syn for guder når ´Lady Hillingdon´ blomstrer så gavmildt... og sikke en duft der var derude!



Nettop i dag har rosen ´La France´ åbnet en blomst, som ligner de illustrationer jeg faldt for, blandt de mange der blev lavet af rosen, efter dens lancering i 1867. Denne rose blev berømt for at være den første moderne rose, og årstallet for dens fremkomst, blev besluttet at være skelsåret mellem de historiske og de moderne roser:

´La France´er en moderne rose, som i høj grad skriver rosenhistorie.

I går fik mit eksemplar af den engelske rose Constance Spry´ sin første "perfekte" blomst. Hidtil har blomsterne været noget løse/skæve i det, så det var med stor glæde at jeg opdagede denne og jeg skyndte mig selvfølgelig at forevige den på foto:



Sidste år ændrede jeg jo stien fra terrassen, til at gå igennem midten af rosenbedet, og jeg måtte beskære en del roser hårdt for at flytte dem. De er i god gro og blomstrer snart, men de er ikke meget over en halv meter høje og syner ikke rigtig af noget blandt stauderne. Men det er egentlig ganske dejligt at opleve sin have som en staudehave igen :)



Heldigvis er der mange roser som ikke blev involveret i ændringen sidste år, og som er vokset rigtig meget. Rosen espalieret med Érinnerung an Brod´, er næsten helt tilgroet og er en vidunderligt udsigt fra terrassen.
Prøv at sammenlign billedet herunder med billedet oppe i bloggens header... det er fotograferet fra samme vinkel, men taget sidste år. Jeg syntes det er utroligt at der har været så stor tilvækst:


Læg også mærke til æbletræet med ´Mme Alfred Carriere´ oppe i venstre hjørne, det er ved at blive et rigtig rosentræ nu. :)
En anden ting der glæder mig meget i år, er at det ser ud til at roserne vil blomstre samtidig med de mange lavendeler. Farverne er så smukke sammen, så det har skuffet mig at roserne ofte har været på sidste vers når lavendelen for alvor blomstrer.



Herover kan man bedre se ´Mme Alfred´rosentræet, som jeg er særdeles glad for. Der er 3 forskellige clematis på vej op ad stammen, så det bliver spændende hvordan det ser ud om et par år!

Ahhh, dejligt at vi igen har sommer og at vores vidunderlige haver er vågnet af tornerose søvnen! :)

13 kommentarer:

  1. Dear Alice, so nice that you started to blog again. I missed seeing photos from your beautiful garden and reading about its latest developments. Your roses certainly look extra lovely this year. 'Erinnerung an Brod' has truly grown tremendously in one year and 'Madame Alfred Carriere', a rose that I grow in my own garden as well, is so pretty climbing into your apple tree. I also love 'Lady Hillingdon' in your greenhouse. Looks like your rose season has been off to a good start. Beautiful romantic photos as always!
    Wishing you a nice week!
    Christina

    SvarSlet
  2. Hej Alice Dejligt at få indlæg fra dig igen. Vidunderlige roserier du viser, det er så skønt, at ballet endelig går igang. Jeg nyder også hvert et udspring her i haven. Akelejen, er der ikke noget at sige til, at rosen har valgt som dansepartner, det ser forrygende ud. Kh Tina

    SvarSlet
  3. Smukke rosenbilleder, jeg har tænkt meget på dig, men du er med endnu, det er rart at vide.
    Godt rosens dag kunne vække Alice i Eventyrland :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hej Alice!
    Fortryllende smukke billeder af alle skønhederne, og jeg bliver umådeligt fristet til at plante Lady Hillingdon i drivhuset sammen med druerne, hvor er det smukt!
    Hilsen Anette

    SvarSlet
  5. Så vakkert! Jeg måtte klippe alle mine roser helt ned for kanskje å bli kvitt sykdom som har skjemmet dem i flere år. Så her blir det nok ingen roseblomstring før kanskje utpå sensommeren. Jeg får glede meg over staudene, og håpe på at rosene kommer seg. Ha en fin sommerdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
  6. Hej Alice :o)) så vågnede du op og kom tilbage til os :o) og så på rosensdag. Som Lisbeth skriver så har du været savnet og jeg har også tænkt meget på dig.Hvor er det dejligt at se billeder fra din smukke have og dine smukke roser. Som du så rigtigt skriver så sover de længe i år, og de står så flot sammen med lavendlerne.
    Rigtig mange havehilsner fra Linda

    SvarSlet
  7. Hej Alice.Godt at du lige vågnede op på rosens dag.For dejlige roser har du jo.
    Et smukt billede af Constance Spay................viser også min i sit bur.Det er første år jeg har den.Og den er bare skøn.
    Det ser bare godt ud med Alfred i dit træ.Og sjovt nok viser jeg også mine to der blomstre i min pergola.
    Dejligt at du er med igen knus Jette

    SvarSlet
  8. Ja for søren, den må man ikke glemme. Din have ser superromantisk ud og roserne er bare skønne:-)

    SvarSlet
  9. Warm greetings from Montreal, Canada. Your photos are so beautiful, Alice! :)

    SvarSlet
  10. Noe så herlig. Fantastisk flotte roser og her nydelig hage. Her på berget er kun de første rosene snart i blomst.

    SvarSlet
  11. Du är tillbaka!! Hurra! Jag har otåligt väntat på ett nytt livstecken från din fina rosen trädgård!!!!!

    SvarSlet
  12. Kære Alice - skøn have og skønne billeder. Jeg vil gerne i kontakt med dig. Vil du maile til mig på claus@klematis.dk?

    Kh Claus

    SvarSlet
  13. Such a gorgeous garden filled with my favorite flowers.

    Janet

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...