mandag den 30. september 2013

Septembersol.


En dejlig blød morgensol i slutningen af September! Rosen New Dawn får en lidt dybere rosa tone i køligt vejr, og en klase blomster som denne, minder mig om at den "almindelige" New Dawn er særdeles charmerende og dyrkningsværdig!


Fantastisk ren og sart blussen i morgensolen, den minder næsten om min barndoms silkesløjfer når vi skulle til dans.


Datteren Martine Guillot kan dog sagtens være med, ja faktisk overgår den sin moder New Dawn, i både skønhed og dens fine, stærke duft!


Giardina har lige nu en sensommerblomstring, som er næsten lige så imponerende som Juni/Juli blomstringen. Denne rose har slet ikke virket berørt af tørken og har fået nye lange skud, samt en masse blomsterskud gennem sommeren. Scepter´d Isle, Geoff Hamilton og Queen of Sweden har for længst haft anden overdådige blomstring, de virkede ligeledes uberørte af tørken.


Marie Curie har blomstret uafbrudt, og dens blomster varierer mellem tætfyldte som på dette billede, og nogle med noget mere enkle blomster med synlige støvdragere. Dens duft er altid stærk og sød!


Graham Thomas  er lige begyndt at blomstre igen, og jeg tror knopperne er så veludviklede nu, at nattefrost ikke kan ødelægge blomstringen.


Crown Princess Margareta har stadig underskøn senblomstring...


samt Coral Dawn og...


Leonardo da Vinci

Herunder ses Alan Titchmarsh med den beskedne remontering der først startede da vi igen fik regn efter tørken. Selvom jeg har vandet hver enkelt roseplante, så har nogle tilsyneladende deres rødder bredt så langt ud til siden, at min vanding ikke har hjulpet derude. Andre roser remonterede fint under tørken, men enkelte af dem fik et par gange hængende nye skud :-(   Rosenplanterne reagerer altså ret forskelligt på sådan en slem tørke som i år, og en del af dem når ikke at blomstre anden gang.


Den violette Linaria er en plante som jeg absolut ikke kan undvære! Den minder i sin farve og lethed om Lavendel, men den er højere og selve planten fylder næsten ingenting ved jorden. Blomstringen fortsætter fra Juni og uden pause, helt ind i Oktober, hvis den får klippet de første afblomstrede frøstande af. Den er særlig smuk som spir blandt roser og stauder, og ligesom Kæmpeverbena, vælter den aldrig.


Den selvsår sig, men er meget let at flytte eller luge væk. Den klarer sig fortrinligt i flisesprækker, og giver således lidt vildskab og farve mellem krukker. Jeg kan slet ikke forestille mig min have uden denne elegante stemnings-spreder!


I sommers fandt jeg pludselig små Gunnera-planter udenfor et supermarked. Der var ikke pris på, og jeg gættede på at de kostede mindst 70-80kr, men sørme om ikke jeg fik en plante for 35kr! Den flyttede hurtigt over i en meget stor krukke, og det bliver spændende hvor stor den kan blive som krukkeplante. Lige nu er den næsten 1½m bred.


Jeg var heldig at finde 120 brugte belægningssten for 150kr, så jeg har brugt weekenden på at sidde i gruset og pusle med sten. Jeg blev slemt forkølet/ondt i halsen i torsdags, og da feberen var nogenlunde væk lørdag, kunne jeg lige holde til at sidde i den lune sol under pergolaen, og lægge sten. Resultatet er nøjagtig lige så stemningsfuldt som jeg havde håbet (selvom jeg ikke er helt færdig) for de grimme 50x50 fliser som lå her før, havde jeg været ked af meget længe!

Jeg ønsker jer alle et dejligt og farverigt efterår! :-)

7 kommentarer:

  1. Hej Alice
    Din status på roser lyder godt. Min Scepter d´isle skal først til at blomstre anden gang nu. Mine roser har tilsyneladende ikke taget skade af tørken, men til gengæld har rådyrene spist mange af knopperne, men det har jeg skrevet før, Der er dog stadig nogen, som er så flinke at blomstre.
    Jeg kender ikke den violette linaria, jeg har kun den lyslilla og en abrikosfarvet, som indtil videre ikke har sået sig rundt omkring, det må den ellers gerne. Det er en skøn plante, som gerne må selvså sig. Imponerende med din Gunnera, har du plads til den inde, når frosten kommer, eller hvad vil du gøre ved den? Det ser flot ud med de nye sten.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. FLOTTE roser du viser - sikke nogle dejlige billeder du har taget.
    Den jernopsats du har på muren oven over din New Down, er jeg godt nok også vild med - er det mon en lysestage eller ?
    Jeg kan godt forstå du er glad for din nye belægning, passer lige ind i stilen.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  3. Oj vilka fina rosor, måste skaffa mig några,men vilken sort? De är ju så fina allihopa.

    SvarSlet
  4. Det er mange skønne roser du stadig kan fremvise, din remontering er bare flot. Tillykke med de nye sten, det har da været hårdt arbejde at lægge dem i skyggen af feber. Jeg har også en del roser i blomst stadig. Hækken er meget blomsterrig nu og bl.a. Graham Thomas lægger an til en kæmpemæssig blomstring igen - åbenbart ligesom hos dig.

    SvarSlet
  5. Dine roser ser forrygende ud.

    SvarSlet
  6. Oj då så många rosor du har som blommar så vackert. här är det nästan slut bara knoppar kvar.
    Min New Dawn slutade sitt liv i somras så det blir väl till att köpa en ny nästa år.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvarSlet
  7. wow wonderful very glad to see ur blog.. fascinating.. your posting must be improve use some software to post like this..http://kondaveetiphotography.blogspot.in/search/ I

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...