lørdag den 12. juli 2014

Clematis, Middelhavsprydløg og Brudeslør

Brudeslør kan altså virkelig noget, når det kommer til at slå en stemning an i haven. Den tilfører en dejlig lethed til bedet med de florlette skyer af små blomster, og der opstår en drømmeagtig diset atmosfære i haven.



Roserne bag Brudesløren er William Shakespeare og Corvedale. I baggrunden er det Queen of Sweden som netop er begyndt sit andet flor. 
Men først lige til denne Clematis, der er købt som en Warszawska nike, men jeg er i tvivl da jeg har set den med større og lidt anderledes blomster hos andre. Den har oftest 4 kronblade, men nogle blomster har 5. Den er mørk- vinrød ved udspring, men bleger til denne smukke mørkrosa/lilla. 




Den vokser sammen med en New Dawn, der allerede stod i haven da jeg flyttede ind, og jeg syntes de er smukke sammen. Jeg ville blive glad hvis at der en som kan genkende den, for jeg kan godt lide at "være på navn" med mine planter! :-)

Det er interessant som haven ændrer sig efterhånden som de forskellige planter begynder deres blomstring, det er en forvandling jeg aldrig bliver træt af at følge!!! Her er det Brudeslør som ganske pludselig er centrum på scenen, og slår hele stemningen an!



Jeg har fuldstændig tabt mit hjerte til denne kombination af planter! Brudeslør med Middelhavsprydløg, Linaria Purpurea, Spansk Bakkestjerne(i krukke) og Kranssalvie, i baggrunden ses en rosa Astrantia.



Snart begynder Liatris også at blomstre i dette bed, det glæder jeg mig virkelig meget til!
Jeg ønsker jer en rigtig dejlig weekend!

14 kommentarer:

  1. Denne bloggen er en stor flott jobb jeg må innrømme dette. Jeg liker denne bloggen veldig mye.

    SvarSlet
  2. Dear Alice, I am with you, the white frothy baby's breath creates just an amazing atmosphere in your garden. I just love it! I also very much like the magenta clematis together with 'New Dawn'. 'New Dawn' is a rose that I absolutely adore, but that just doesn't like my warm climate. So I am always happy to see it flourishing in other people's gardens. Wishing you a nice weekend!
    Christina

    SvarSlet
  3. Den ligner til forveksling min klematis Julia Correvon, som jeg plantede op ad min rosenbue sidste sommer. Du kan se den i mit forrige indlæg. Fortryllende billeder du viser!

    SvarSlet
  4. Hej Alice
    Ja jeg må give Susanne ret, det ville jeg også have foreslået. Jeg har den også i haven, den kravler op i tulipantræet.
    Jeg har ikke brudeslør i haven, det er en fejl kan jeg se, det ser fantastisk ud sammen med prydløg og alt det andet.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  5. Hvor har du ret, den brudeslør er så smukt placeret...... måske skulle jeg hente min frem fra den uopsigtsvækkende plads den har.... jeg bruger den mest i buketter, den er sådan lidt underlig i væksten, og jeg har altid syntes, at den er svær at placere i staudebedet - men hos dig ser det så fint ud.

    SvarSlet
  6. Hvor er det nogle smukke bede du har sat sammen.

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare flot, lækre kombinationer. Kan også godt lide din tekst under banneret:-) imponerende og spændende at skabe sådan et smukt sted på blot 150 kvm.

    SvarSlet
  8. Din trädgård är den största av inspirationer för mig. Din rosen båge med bla Coral Dawn är en dröm. Du har verkligen lyckats med kombinationen av alla växter speciellt med rabatten framför rosbågen.

    SvarSlet
  9. Sikke nogle dejlige billeder og spændende at se din brudeslør er så smukt placeret!

    SvarSlet
  10. Hej Alice,
    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med klematisen. Men smukt ser det ud sammen!
    Jeg har også middelhavsprydløg i haven og de er helt uundværlige! det ser super godt ud sammen med Linaria, brudeslør og de andre!
    Rigtig god fredag
    K.Gro

    SvarSlet
  11. Hej Alice.
    Sikke et romantisk drys din brudeslør giver. Jeg plantede også en lyserød/lys lilla brudeslør i et af mine bede sidste år, men jeg har slet ikke set noget til den i år, og jeg ved jeg ikke har luget den op, for det er meget lidt jeg behøver gøre ved det bed jeg plantede den i, fordi det er helt dækket af storkenæb i bunden. Jeg har også plantet et par violfrøstjerner et andet sted. De skulle både blomstre og være et par meter høje. Men de er vist ikke engang 20 cm høje, og har ingen blomster. Der er ikke så meget romantisk drys at komme efter der.
    Jeg er ikke det fjerneste i tvivl, din klematis ER en Warszawska nike. Jeg har lige stået og set på min svigermors udgave i går, og den er akkurat mage til. Men hvor ser din dog dejlig ud, i selskab med New Dawn.
    Det er mange skønne roser du har. Det er jo helt utroligt hvad du har fået plads til i din lille have. Jeg har også et eller andet med de mørke roser. Jeg har Mme Isac Piere, Rose de Rescht, Bleu Marganta, Marie-Louise Viaud og Great Western. Wrams Gunnarstorp, som jeg kan se du har, har jeg også. Den er helt fantastisk, og absolut en af ynglingene i haven. Alexandre Girault slår dog alle de andre slyngroser hos mig.
    Jeg har også en drøm om flere lavendler i haven. Faktisk har jeg sået en hel del, så nu håber jeg de vil blive store, så jeg kan lave lavendelhække i noget af haven. Andre steder vil jeg have rammen al den romantiske frodighed ind med en buksbomhæk, og andre steder igen, vil jeg bare lade Storkenæb og Lodden Løvefod flyde ud over bedets kanter. Jeg håber det bliver rigtig godt.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
  12. Så romantiskt, en flott bedd. Brudeslør vil ikke hos meg dessverre, skulle gjerne hatt den og, ser fantastisk ut med dine roser. Din clematis ser mer ut å være av viticellasorten, det finnes så mange av dem og de blomstrer nå, blir for vanskelig å gjette på et navn.
    Forsett nyt sommeren :)

    SvarSlet
  13. For en nydelig hage! :D har kost meg masse med å titte på bilder hos deg, og la meg til som følger, slik at jeg kan finne deg igjen :)

    SvarSlet
  14. Boa tarde,
    Apresenta lindamente a natureza que nos rodeia que devia de ser mais respeitada e apreciada, as fotos em reportagem estão magnificas, transmitem a aroma agradável das belas flores.
    AG
    http://momentosagomes-ag.blogspot.pt/

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...